Olen vasta valmistunut merkonomiksi ja harjoittelupaikoissani keräsin lähinnä kokemusta asunto-osakeyhtiöiden kirjanpidosta..
Nyt olen kuitenkin lupautunut hoitamaan mieheni juuri perustetun yrityksen kirjanpitoa ja huomaan heti olevani aivan pulassa!
Ongelma:
Yritys ostaa asunnon, remontoi ja myy. Verottajalta kysytty ja tämä toiminta menee oman käytön ALV:n piiriin.
- Asunto kirjataan vaihto-omaisuuteen, koska ajatus on että asunto myydään ihan parissa kuukaudessa.
- Asuntoa varten otettu laina kirjataan lyhytaikaiseksi lainaksi.
Asunnon remontointi, mihin sinne käytetyt tarvikkeet kirjataan? Siis pintamateriaalit, keittiönkalusteet yms.
Aluksi mietin tuloslaskelman puolelta jotain kulutiliä, mutta nyt alan kallistumaan taseen puolelle, johonkin yksityiskäyttö -tiliin?
Tässä taas se ongelma että jos kaikki menot kirjataan yksityiskäytöksi, niin yrityksen oma pääoma menee negatiiviseksi?
Sitten oman käytön alv. Tässä tapauksessa asuntoon vartavasten ostetaan tavaraa joka sijoitetaan tähän kohteeseen, joten näistä ostoista ei ole koskaan vähennettykkään alvia. Saako alvin siis vain "unohtaa", eli kirjaisin menot bruttona ja alv% nollana. Vai onko tämä nyt juuri se "hiljainen kuittaus", joka ei ole sallittua? Vai miten tämän kanssa sumplitaan? Käytössä MeritAktivia ohjelma.
Mites sitten kun asunto myydään. Oletan että homma toimii käytännössä niin että kun asunto myydään, niin verottajalta tulee sen jälkeen selvityspyyntö paljonko asuntoon on kulutettu rahaa (ostohinta + remonttikulut) ja sitten se loppuosa on yrityksen tulosta. Mihin tämä voitto kirjataan, pankkitilille tietty ja myynteihin?
Kiitos paljon jos joku viitsii vähäsen auttamaan.

