Käytettyjen autojen myynti

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
leenuli
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:06

Käytettyjen autojen myynti

Viesti Kirjoittaja leenuli »

Voiko toiminimen kirjanpidon tehdä ilman rahoitusomaisuuden tiliä eli kassakirjaa tai pankkitiliä? Kyseessä on käytettyjen autojen osto ja myynti. Liikevaihto reilu 100 000 vuodessa.
kom
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Loka 2010, 17:48

Re: Käytettyjen autojen myynti

Viesti Kirjoittaja kom »

Kassakirja: muistaakseni... mikäli yrityksellä on käteiskassatapahtumia tulee tällöin pitää kassakirjaa. Jos tapahtumia on vähän, voidaan kassakirjaa ylläpitää kerran viikossa, jos tapahtumia on paljon/päivittäin tulee kassakirjaa ylläpitää päivittäin.

Pankkitili: joskus olen nähnyt tmi-yritysten kirjanpitoja, joissa ei ole firmalla omaa pankkitiliä vaan esim. firman tapahtumat pyörivät yksityisen pankkitilin "lomassa". Tuosta menettelystä on aiheutunut lähes aina melkoinen määrä epäselvyyksiä ja myös virheiden riski lisääntyy. Jos käytetään firman ulkopuolista kirjanpitäjää, niin kirjanpitäjän selvitystöiden kulut varmaan ylittävät pankkitilin kulut?

Liikevaihto 100 000 EUR.. Jos firmalla on liikevaihto tuota luokkaa niin mielestäni yrityksen kannattaisi "investoida" noin 50-150 euroa vuodessa maksavaan pankkitiliin ! :P
Olen nähnyt useita toiminimiä joiden liikevaihto 10 000 - 40 000 euroa, ja jotka hoitavat sekä kassakirjan että pankkitilin.

Mutta: monella tapaahan voi toimia. Kunhan tiedot ovat "oikeat ja riittävät", vai ? Jos kassakirjaa ei ole niin epäluuloinen verotarkastaja voisi epäillä että tehdään pimeää kauppaa ilman kuittia. Mitä mieltä muut?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Käytettyjen autojen myynti

Viesti Kirjoittaja Andy »

Minun käsittääkseni toiminimessä mikään ei varsinaisesti pakota hankkimaan erillistä pankkitiliä yritykselle, sillä periaatteessa kaiken pankkitilin rahaliikenteen voi kirjata yksityisotoiksi ja -sijoituksiksi. Suosittelen kuitenkin erittäin lämpimästi erillisen tilin hankkimista, sen voi saada pankista myös täysin ilman maksuja joissain tapauksissa. Itse kun nuorena kaverina perustin yrityksen ja olin siihen asti saanut pankkipalveluja käyttää maksutta en millään ymmärtänyt että nyt pitäisi alkaa maksaa tilitapahtumista pankille. Sanoin vaihtavani pankkia jos maksuton kakkostili ei onnistu, jolloin pankista suostuttiin laittamaan toinen ilmainen tili käyttötilin rinnalle.
Vastaa Viestiin