Tositteiden organisointi

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
chiappa
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 09:13

Tositteiden organisointi

Viesti Kirjoittaja chiappa »

Ihan yleisestä mielenkiinnosta haluaisin kysyä että millä tavoin arkistoitte myynti- ja ostolaskut, kassakuitit, pankin tiliotteet ym. tositteet? Esim. käytättekö jonkinlaista kansiota tms? Sekä miten numeroitte tositteenne?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tositteiden organisointi

Viesti Kirjoittaja Andy »

Minulla on käytössä tavallinen mappi (1 per tilikausi on riittänyt tähän asti), johon olen tehnyt omat kohtansa tiliotteille ja sitten kaikille muille kirjanpidon tositteille. En käytä tällä hetkellä käteiskassaa, joten pärjään hyvin noin yksinkertaisella tavalla. Kun saan kuitin, rei-itän sen ja laitan sen aikajärjestyksessä mappiin. Jos kuitti on "pikkukuitti" eli vaikka vähittäistavarakaupassa käytettävä a4-kokoa reilusti pienempi kuitti, niin nidon sen kiinni tyhjään a4:seen että saan sen pysymään järjestyksessä helpommin. Vähittäiskaupan kuitit eivät yleensä kestä haalistumatta kovin kauaa, joten tällaisista nappaan aina myös valokuvan kännykän kameralla ja laitan kuvan tietokoneelle omaan kansioonsa.

Numeroin tositteet ihan aikajärjestyksessä, enkä tällä hetkellä käytä toiminimeni kirjanpidossa tositelajeja, kun Tappio-kirjanpito-ohjelmakaan ei niitä vielä tue. Syksyllä joudun tekemään myös osuuskunnan kirjanpitoa, ja silloin ajattelin tositelajeja kyllä käyttää. Kun kirjanpidon tapahtuman todentaa tavallisen kuitin sijaan pankin tiliote (esim yksityisnostossa), niin kirjoitan tiliotteelle tapahtuman kohdalle sen tositenumeron. Eli hyvin yksinkertainen systeemi käytössä itselläni tällä hetkellä.
Ellis79
Viestit: 58
Liittynyt: 23 Huhti 2011, 23:42

Re: Tositteiden organisointi

Viesti Kirjoittaja Ellis79 »

Hyvä kysymys! Olisi hauskaa saada useita vastuaksia tähän.

Minulla on (toistaiseksi 8) ) sen verran vähän tositteita, eikä käteiskassaa, että kirjaan suoraan tiliotteilta. Ts. teen kirjanpidon kerran kuussa ja teen tositemerkinnät tiliotteelle. Tiliotteen taakse jätän varsinaiset kulu/tuottotositteet. Ja lisäksi on titenkin ne, jotka eivät näy tiliotteella kuten ALV, ostovelat, jaksotukset ja poistot. Merkaan tositenuerot myös varsinaisiin tulo/kulutositteisiin tiliotteen lisäksi. Ne numerot, jotka ovat sekä tiliotteella että tositteena merkkaan sulkuihin (tos. 2). En tiedä miksi :lol:

Ehkä selkeämpikin tapa voisi olla, mutten ole osannut ajatella että tässä vaiheessa kannattaisi ottaa useampia tositelajeja käyttöön.
Comp123
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Helmi 2011, 08:31

Re: Tositteiden organisointi

Viesti Kirjoittaja Comp123 »

Käytössäni on myös A4-mappi. Käyn läpi tiliotteen tapahtumat kuukauden alusta loppuun siten, että kullekin tositteelle kirjataan tositemerkinnät ja tosite reiitetään kansioon. Tiliotteen laitan kansiossa tositteiden väliin ja jatkan kirjaamista seuraavan tiliotesivun mukaan aikajärjestyksessä. Loput kuitit mitä jää jäljelle ovat joko yksityistilitapahtumia/kassaa/osakaslainaa. Kunkin kuukauden viimeisen tiliotesivun saldo luonnollisesti täsmäytetään kirjanpitoon ja mikäli kaikkia kuitteja ei ole, kirjaan puuttuvat tapahtumat tiliotteelta. Joistain tapahtumista saatan tehdä myös muistiotositteen.
Vastaa Viestiin