Toiminimen kirjanpito
Lähetetty: 04 Loka 2010, 09:21
Olen perustanut toiminimen ja tarkoitus on tehdä sivutoimisesti IT-alan hommia, ohjelmointia, grafiikkaa ja websuunnittelua. Ilmouttauduin ALV-velvolliseksi omatoimisesti vaikka todennäköisesti tulot jäävät alle määritellyn minimin.
Koska työ on toistaiseksi sivutoimista ja pienimuotoista, haluaisin opetella itse hoitamaan oman kirjanpitoni. Olen tutustunut Tappio-ohjelmaan ja kaksinkertaisen kirjanpidon alkeet on jokseenkin hallussa.
Minulla olisi muutama kysymys kirjanpitoon liittyen:
1. Toiminimen kirjanpitoa käsittääkseni hoidetaan juurikin verotusta varten. Mietin siis, että minkälainen tilikartta näin yritystoiminnan alussa olisi niin pelkistetty kuin mahdollista, mutta riittävä verottajan ja omiin tarpeisiini nähden.
Riittäisikö esimerkiksi seuraavanlainen kartta:
Vastaavaa
Perustamismenot (Johon perustamisilmoitus patentti- ja rek.hallitukseen. Vain 1. kauden tili)
Web-domain (Mihin kirjaan web-domainin vuosimaksut)
ATK-ohjelmat (ATK-ohjelmstojen lisenssimaksut ja hankinnat)
Koneet ja kalusto (Tietokone yms. oheislaitteet)
Aineet ja tarvikkeet (Pienet tarvikkeet, kynät, vihkot jne)
Ammattikirjallisuus (Hankkimani ammattikirjallisuus)
Myyntisaamiset (Tänne kirjataan ilmeisesti myytyjen töiden arvo?)
Vastattavaa
Myyntitili (Tänne tulevat asiakkaiden suoritukset kirjoittamani laskujen perusteella?)
Peruspääoma (Yrityksen menot, jotka olen hoitanut omasta kukkarostani)
2. Tarkoituksena on hankkia toiminimelle uusi tietokone, näyttö ja muutama oheislaite. Pelkän koneen arvo ylittänee 800e rajan mutta todennäköisesti jää parin tonnin alle. Tarkoitus olisi käyttää konetta useamman tilikauden ajan joten konetta ei siis kirjata pienhankinnaksi? Näyttö ja oheislaitteiden arvot ovat pienempiä, joten ne saanee kirjata pienhankinnaksi. Miten toiminimen kannalta, pienhankinnat ja koneiden poistot menevät? Jostain muistaakseni luin, että toiminimellä koneiden jaksoituksesta ei tarvitse tehdä poistosuunnitelmaa. Miten toiminimen osalta kirjanpidossa siis käytännössä koneet ja pienet hankinnat menee?
3. Edellä mainitsemani tietokoneen joudun hankkimaan osamaksulla. Miten se kannattaa tilikarttan merkitä?
Koska työ on toistaiseksi sivutoimista ja pienimuotoista, haluaisin opetella itse hoitamaan oman kirjanpitoni. Olen tutustunut Tappio-ohjelmaan ja kaksinkertaisen kirjanpidon alkeet on jokseenkin hallussa.
Minulla olisi muutama kysymys kirjanpitoon liittyen:
1. Toiminimen kirjanpitoa käsittääkseni hoidetaan juurikin verotusta varten. Mietin siis, että minkälainen tilikartta näin yritystoiminnan alussa olisi niin pelkistetty kuin mahdollista, mutta riittävä verottajan ja omiin tarpeisiini nähden.
Riittäisikö esimerkiksi seuraavanlainen kartta:
Vastaavaa
Perustamismenot (Johon perustamisilmoitus patentti- ja rek.hallitukseen. Vain 1. kauden tili)
Web-domain (Mihin kirjaan web-domainin vuosimaksut)
ATK-ohjelmat (ATK-ohjelmstojen lisenssimaksut ja hankinnat)
Koneet ja kalusto (Tietokone yms. oheislaitteet)
Aineet ja tarvikkeet (Pienet tarvikkeet, kynät, vihkot jne)
Ammattikirjallisuus (Hankkimani ammattikirjallisuus)
Myyntisaamiset (Tänne kirjataan ilmeisesti myytyjen töiden arvo?)
Vastattavaa
Myyntitili (Tänne tulevat asiakkaiden suoritukset kirjoittamani laskujen perusteella?)
Peruspääoma (Yrityksen menot, jotka olen hoitanut omasta kukkarostani)
2. Tarkoituksena on hankkia toiminimelle uusi tietokone, näyttö ja muutama oheislaite. Pelkän koneen arvo ylittänee 800e rajan mutta todennäköisesti jää parin tonnin alle. Tarkoitus olisi käyttää konetta useamman tilikauden ajan joten konetta ei siis kirjata pienhankinnaksi? Näyttö ja oheislaitteiden arvot ovat pienempiä, joten ne saanee kirjata pienhankinnaksi. Miten toiminimen kannalta, pienhankinnat ja koneiden poistot menevät? Jostain muistaakseni luin, että toiminimellä koneiden jaksoituksesta ei tarvitse tehdä poistosuunnitelmaa. Miten toiminimen osalta kirjanpidossa siis käytännössä koneet ja pienet hankinnat menee?
3. Edellä mainitsemani tietokoneen joudun hankkimaan osamaksulla. Miten se kannattaa tilikarttan merkitä?