Sivu 1/1

Älä erehdy antamaan puhelinnumeroasi kaupparekisteriin!

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 20:41
Kirjoittaja VesaL
Kun perustin ensimmäistä yritystäni, niin menin tekemään sen munauksen, että annoin puhelinnumeroni kaupparekisteriin. Siis niihin julkisiin tietoihin - tietenkin puhelinnumero on pakko (tai ainakin kannattaa) antaa käsittelijää varten.

Seuraus: lähes joka päivä joku kaupparatsu soitti ja tarjosi:
  • Yrittäjän vakuutuksia (tämä heti samana päivänä kun rekisteröinti meni läpi kaupparekisterissä).
  • Yritysluettelopalveluja (varo näitä kuin ruttoa! lue1 lue2)
  • Jotain hyväntekeväisyyssälää (turvaliivejä, kirjeensulkijoita, ym.). Hyväntekeväisyydessä ei ole mitään pahaa, mutta kannattaa ennemmin tehdä rahalahjoitus suoraan järjestölle, kuin ostaa jotain kirjansulkijoita puhelinmyyjältä, kun 10 % menee itse hyväntekeväisyyteen ja 90 % puhelinmyyntifirmalle.
Kokopäiväiselle yrittäjälle, jonka on toimialan luonteen takia pakko pitää puhelinnumeroaan esillä (kaivinkoneyrittäjä, taksiyrittäjä, kampaaja, ?), puhelinmyyjät taitavat olla pakollinen paha, mutta jos yritys on sivutoiminen ja perustettu parin keikan laskuttamiseen vuodessa, en keksi hyvää syytä, miksi pitäisi antaa puhelinnumero kaupparekisteriin.

Voit vaikka laskea, paljonko aikaa menee hukkaan vuodessa, kun vastailee näille, tai ajattelee, että kukakohan äsken soitti, pitäisiköhän soittaa takaisin.

Re: Älä erehdy antamaan puhelinnumeroasi kaupparekisteriin!

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 23:14
Kirjoittaja Moderator
Hyvä neuvo, täälläkin päässä puhelin pirisi melko ahkerasti varsinkin alkuaikoina. Nykyään onneksi harvemmin ja olen todennut että soittajista pääsee melko nopeasti eroon olemalla kohtelias mutta tiukka. Aika usein tulee muotoiltua vastaus tyyliin että "En halua tuhlata _sinun_ aikaasi enempää" jolloin toisessa päässä ymmärretään onneksi yskä aika nopeasti. =)

Re: Älä erehdy antamaan puhelinnumeroasi kaupparekisteriin!

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 23:45
Kirjoittaja Andy
VesaL kirjoitti: [*] Yritysluettelopalveluja (varo näitä kuin ruttoa! lue1 lue2)
Näistä on liikkunut todella paljon negatiivista juttua internetissä, etenkin tuosta pahamaineisesta directasta, joka ihme kyllä on vieläkin toiminnassa oleva yritys. Eikös samainen yritys myös kunnostautunut hakupalvelumarkkinoinnin lisäksi näiden laskujen näköisten "mainosten" lähettämisessä yrityksille? Yrittäjätuttavani muistaakseni kertoi että kovasti laskun näköinen markkinointilappu sieltä oli saapunut joka olisi huonommin hoidetussa firmassa voinut mennä vahingossa maksuun.

Re: Älä erehdy antamaan puhelinnumeroasi kaupparekisteriin!

Lähetetty: 19 Kesä 2011, 16:33
Kirjoittaja chiappa
Kiitos tarkeasta neuvosta!! Harmi vaan ettei tajunnut sita aikasemmin.

Laitan numeron poistoilmoituksen "Osoite- ja yhteystietojen muutos (Y6)" lomakkeella valittomasti. Saas nyt nahda mita tapahtuu jos se numero kerkee olemaan naytilla pari paivaa.

Re: Älä erehdy antamaan puhelinnumeroasi kaupparekisteriin!

Lähetetty: 23 Kesä 2011, 16:03
Kirjoittaja Marella
Kannattaa tehdä numeroon puhelinmarkkinointikielto. Tämä onnistuu nykyään myös yrityksen nimissä oleviin liittymiin, kun ilmoittaa, että kyseessä on luontaisetupuhelin.

Re: Älä erehdy antamaan puhelinnumeroasi kaupparekisteriin!

Lähetetty: 28 Kesä 2011, 22:24
Kirjoittaja chiappa
Kesti pari päivää että numero lähti pois tiedoista, ekana päivänä tuli puhelua noin 10stä eri numerosta, tokana ehkä 5.. ehkä se että nyt on juhannuksen jälkeinen viikko vaikuttaa asiaan mutta nyt olen saanut vaan yhden puhelun päivässä. Kun niitä puheluita tuli merkkasin kaikki tuntemattomat numerot puhelinluetteloon enkä vastannu yhteenkään ja niistä on nyt soitettu uudestaan. Ehkä tästä selviää...

Mitenköhän se markkinointikielto tehdään?

http://www.asml.fi/index.phtml?s=35

Voiko yritys ilmoittaa yrityspuhelimiensa numeroita Robinson-palveluun?
Ei voi, Robinson-palvelu on perustettu kuluttajia varten. Yrityksellä on sähköisen viestinnän tietosuojalain mukaan oikeus kieltää sille suunnattu telemarkkinointi antamalla kielto soittavalle yritykselle. Yritysten luontaiseen rooliin elinkeinotoiminnan harjoittajina kuuluu markkinointiviestinnän vastaanottaminen. Tämän vuoksi yrityksille ei ole Suomessa olemassa erillistä Robinson-palvelua.