Valokuituliittymä osakeyhtiön omistamaan kiinteistöön

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Post Reply
Sivutoiminen
Posts: 9
Joined: 05 Jan 2017, 11:15

Valokuituliittymä osakeyhtiön omistamaan kiinteistöön

Post by Sivutoiminen »

Osakeyhtiö on vastaanottanut puhelinyhtiöltä laskun valokuituliittymän asennuksesta omistamaansa kiinteistöön. Valokuituliittymän tilauksen edellytyksenä on ollut, että ensin hankitaan puhelinyhtiön osake. Tämä hankinta on kirjattu tilille "Puhelinosuudet".
Mutta mille tilille kirjataan valokuituliittymän asennus? Mahdollisena on pidetty tiliä "Rakennusten tekniset laitteet 25% menojäännöspoisto", koska asennuksen yhteydessä toimitettiin myös laitteita, jotka väistämättä kuluvat ja vanhentuvat. Toisaalta kyse on liittymäoikeudesta, joka siirtyisi uudelle omistajalle, jos kiinteistö myytäisiin. Tältä kannalta oikeampi tili olisi "Liittymismaksut", eikä poisto-oikeutta olisi.
Post Reply