Osakaslainan kirjaus

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Niittyjoki
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Maalis 2024, 21:05

Osakaslainan kirjaus

Viesti Kirjoittaja Niittyjoki »

Moi,

Olen kirjanpitoa aloitteleva yrittäjä ja ajatus oli tehdä yritykseni kirjanpito osaltaan itse koska toiminta on hyvin pienímuotoista nykyisellään. Viime vuonna olen maksanut yritykselle osan pois ottamastani osakaslainasta. Kuinka tämä kirjaus tulisi tehdä niin että se menee oikein. Eli minne tämä maksu pitää kohdentaa, eli mille kirjanpidon tilille? Verottajalle yritys on tehnyt ilmoituksen maksusta kylläkin, kyseessä on Oy.
KahviMies
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Helmi 2009, 19:12

Re: Osakaslainan kirjaus

Viesti Kirjoittaja KahviMies »

Yleensä kirjanpidossa tällainen tapahtuma kirjataan seuraavasti:

Kun maksat yritykselle takaisin osan ottamastasi osakaslainasta, kirjaus tapahtuu vähentämällä osakaslainan saldoa ja vastaavasti lisäämällä yrityksen pankkitilin saldoa:

Debet: Pankkitili (esim. tilinumero 1910) kasvaa, mikä osoittaa, että tilille on tullut rahaa. Tämä merkitään debetinä.

Kredit: Osakaslainan tilille (usein käytetään esimerkiksi tilinumeroa 2900 tai jotakin muuta osakaslainoille varattua tilinumeroa) kirjataan vastaava summa, mikä osoittaa lainan vähennystä.

Kannattaa lisätä selkeä selitys jokaiseen kirjaukseen, jotta myöhemmin on helppo ymmärtää, mitä jokainen kirjaus tarkoittaa. Esimerkiksi: "Osakaslainan lyhennys, osakkaan nimi, summa".

Verotukselliset näkökohdat:
Vaikka olet ilmoittanut maksusta verottajalle, on tärkeää muistaa, että kirjanpito ja verotus ovat kaksi erillistä prosessia, mutta ne vaikuttavat toisiinsa. Varmista, että kaikki kirjaukset ovat linjassa sekä kirjanpidon että verotuksen vaatimusten kanssa.

Koska kyseessä on osakeyhtiö (Oy), on myös tärkeää muistaa, että osakaslainojen käyttöön liittyy tietyt rajoitukset ja ehdot, jotka määritellään Suomen osakeyhtiölaissa sekä verotuksessa. Esimerkiksi osakaslainojen ehdot voivat vaikuttaa yrityksen verotukseen ja osakaslainan takaisinmaksun mahdollisuuksiin.
Vastaa Viestiin