Sivu 1/1

Kun yrityksellä ei ole tiliä?

Lähetetty: 08 Heinä 2015, 20:03
Kirjoittaja kreppana
En edes tiedä miten tämän kysymyksen tänne muotoilisin. Mutta yritetään.

Miten toimitaan tilanteessa, jossa yrityksellä ei ole varsinaisesti omaa tiliä. Kyseessä toiminimi ja toiminimen omistajalla on muitakin yrityksiä. Ilmeisesti tili, johon tulee yritykseen maksuja ja josta lähtee yrityksen maksuja käytetään myös toisen yrityksen maksuihin plus omiin henkilökohtaisiin menoihin. Lisäksi ilmeisesti kai yrityksen menoja on maksettu jonkun toisenkin tililtä (?) ja koko kuvio nyt kerrassaan on aika omituinen.

En ole ikuna törmännyyt vastaavaan ja edes korkeammalla asteella ei ole opetettu miten tälläisten erikoisten yrittäjien kirjanpitoa pitäisi hoitaa :P Näitä yksityisyrittäjiä varmaan on muitakin, jotka ovat lainanneet kumminkaimansekrulta rahaa, kun omate i olekakan riittäneet ja sitten on ostettu esim. myytävää tavaraa sen kumminkaiman serkun pankkikortilla? Ja yriittäjä ons itten maksanut sen joskus takaisin tälle henkilölle.

Re: Kun yrityksellä ei ole tiliä?

Lähetetty: 08 Heinä 2015, 20:45
Kirjoittaja Andy
Mielestäni tällaiset tapahtumat voi kirjata yksityistilin kautta. Eli kun rahaa käytetään, niin kirjataan Per Ostot An Yksityissijoitukset rahana ja kun rahaa otetaan ulos niin kirjataan Yksityisnostot rahana -tilin debetiin. Jos asiakkaiden maksuja vastaanotetaan säännöllisesti käteisellä, niin käteiskassatilin käyttäminen lienee myöskin tarpeen.

Re: Kun yrityksellä ei ole tiliä?

Lähetetty: 08 Heinä 2015, 22:25
Kirjoittaja kreppana
Iso kiitos vastauksesta. Näin alkuun itsekkin ajattelin, mutta sitten iski se epäusko, että eikö nyt yrityksellä pitäisi kuitenkin olla tili..