Uusi yrittäjä, kahdenkertainen kirjanpito.
Lähetetty: 23 Marras 2013, 08:38
Haluaisin ruveta yrittäjäksi, mutta kaipaisin valaistusta asiaan. Mitä kaikkea pitää ilmoittaa verottajalle?
Kirjanpidon ajattelin pitää tuolla tilitin ohjelmalla ja tietysti kuitit pidän järjestyksessä. Miten tuo käytännössä menee?
Haastavinta on tietää mitä tuohon tilitin ohjelmaan syöttää. Tuon debet ja kredit homman oivalsin, mutta kun tuolla on miljoonia tili vaihtoehtoja. Sitten kun pitäis tietää mitä laittaa niin sanotusti "vastatiliksi". Kaippa verottaja jonkun oikaisupyynnön laittaa jos väärään kategoriaan on laittanut? Onko mitään opusta josta selviäis mikä kategoria kuuluu mihinkin ja mikä sitten vastatiliksi. Pistän muutaman esimerkin jos ongelma rupeis aukeamaan:
Esimerkki 1: Jos ostan varastoon tarvikkeita, kuten varaosia, jotka joskus myyn eteenpäin niin mikä tiliksi ja vastatiliksi?
Entä sitten kun myyn sen ja tehdyistä tunneista veloitan, niin mihin kastiin se kuuluu?
Esimerkki 2: Jos ostan tarvikkeita yrityksen käyttöön, mitä kannattaa ottaa huomioon? Vähennyksiin ja mitä muuta?
Olen miettinyt kysyä tilitoimistoilta näitä kysymyksiä, mutta he eivät varmaan auta. Mistä muualta sais apua näihin kirjanpito ongelmiin ja ylipäätään uuden yrittäjän velvollisuuksiin?
Kirjanpidon ajattelin pitää tuolla tilitin ohjelmalla ja tietysti kuitit pidän järjestyksessä. Miten tuo käytännössä menee?
Haastavinta on tietää mitä tuohon tilitin ohjelmaan syöttää. Tuon debet ja kredit homman oivalsin, mutta kun tuolla on miljoonia tili vaihtoehtoja. Sitten kun pitäis tietää mitä laittaa niin sanotusti "vastatiliksi". Kaippa verottaja jonkun oikaisupyynnön laittaa jos väärään kategoriaan on laittanut? Onko mitään opusta josta selviäis mikä kategoria kuuluu mihinkin ja mikä sitten vastatiliksi. Pistän muutaman esimerkin jos ongelma rupeis aukeamaan:
Esimerkki 1: Jos ostan varastoon tarvikkeita, kuten varaosia, jotka joskus myyn eteenpäin niin mikä tiliksi ja vastatiliksi?
Entä sitten kun myyn sen ja tehdyistä tunneista veloitan, niin mihin kastiin se kuuluu?
Esimerkki 2: Jos ostan tarvikkeita yrityksen käyttöön, mitä kannattaa ottaa huomioon? Vähennyksiin ja mitä muuta?
Olen miettinyt kysyä tilitoimistoilta näitä kysymyksiä, mutta he eivät varmaan auta. Mistä muualta sais apua näihin kirjanpito ongelmiin ja ylipäätään uuden yrittäjän velvollisuuksiin?