Minne kirjanpito lähetetään? + Muita pieniä kysymyksiä.
Lähetetty: 04 Kesä 2013, 17:25
Hei.
Olen aloittelemassa/aloittanut liiketoimintaa, jossa myyn pelipalvelimia netin välityksellä.
Toiminta siis toiminimenä, ja se on jo rekisteröity (Y-tunnus ja muut löytyy).
En ole ALV-velvollinen, ja teen yhdenkertaisen kirjanpidon kerran kuukaudessa.
Minne kirjanpito lähetetään? Onko jokin sähköposti, jonne voi lähettää kaikki tiedostot?
Onko mahdollista viedä kirjanpito paperiversiona suoraan vaikka verotoimistoon?
Olen yrittänyt nettiä kahlailla, mutta mistään ei oikein löydy rautalangasta väännettyä esimerkkiä, miten kirjanpito tehdään, eikä minulla ole yrityksen tässä vaiheessa varaa kirjanpitäjään.
Kaikkialla vain lukee "kirjaa ylös menot ja tulot", mikä ei valaise paljoakaan..
Olen luonut listan myynneistä, päiväyksen mukaan, laittanut siihen ylös tulon, ja aiheutuneen välityskulun menoksi (esim. PayPal). Myyntitulot ja välityskulut olen merkannut samaan paperiin.
Lisäksi toisessa lapussa on ostot eroteltuna päiväyksen mukaan. Miten tarkkaan ne pitää "nimetä", olen nyt laittanu "palvelimen kuukausimaksu"..
Pitääkö olla helppoa yhdistää tosite ja osto toisiinsa, esimerkiksi jollain pitkällä numerosarjalla?
Lopuksi olen käsin kirjoittanut "tuloja x-euroa, menoa x-euroa. tulot-menot = x-euroa voittoa toukokuussa 2013".
Onko tämä oikein? Pitäisikö jotain tehdä eritavalla, paljon monimutkaisemmin tai muuten vain ihan eri lähestymistavalla?
Minkälaiset tositteet näistä tarvitaan? Ei kai myynneistä tarvita tositteita? Myynnit näkyy verkkopankissa, mutta kun tilitapahtuman lataa koneelle, se tulee aika sekavassa muodossa "csv.", jonka kuitenkin ymmärtää, mutta kelpaako se verottajalle, jos nuo kaikki ovat nimetty tavalla "kuitti_201305205__EL2073053.csv" ja pistetty kaikki .zip tiedostoon? Vai otanko kaikista "screenshotit" ja pistän ne .zipin sisään? Mikä on kätevin/hyväksytty tapa?
Sain ennakkovero"laskun". Kun maksan sen, enkö joudu maksamaan koko vuonna muita veroja? Loppuvuodesta sitten selvitetään, onko veroja maksettu riittävästi/liian paljon, ja vasta sitten tehdään korjaukset?
Paljon sekavia, pitkiä ja tyhmiä kysymyksiä, pahoittelen niitä. Harmittaa kun heti pitäisi kirjanpitäjä palkata.
Toivoisin kuitenkin apua ainakin joissakin näissä asioissa.
Aion itse asioida verotoimistossa joku päivä, ja kysyä lisää, jos asiaan saisi vähän tolkkua.
Kirjastosta olen lainannut kirjoja, mutta niistäkään en ole löytänyt vastausta näihin asioihin, ja ne käsittelevät yleensä monimutkaisempia asioita (kahdenkertainen kirjanpito, palkkaus tms).
Olen aloittelemassa/aloittanut liiketoimintaa, jossa myyn pelipalvelimia netin välityksellä.
Toiminta siis toiminimenä, ja se on jo rekisteröity (Y-tunnus ja muut löytyy).
En ole ALV-velvollinen, ja teen yhdenkertaisen kirjanpidon kerran kuukaudessa.
Minne kirjanpito lähetetään? Onko jokin sähköposti, jonne voi lähettää kaikki tiedostot?
Onko mahdollista viedä kirjanpito paperiversiona suoraan vaikka verotoimistoon?
Olen yrittänyt nettiä kahlailla, mutta mistään ei oikein löydy rautalangasta väännettyä esimerkkiä, miten kirjanpito tehdään, eikä minulla ole yrityksen tässä vaiheessa varaa kirjanpitäjään.
Kaikkialla vain lukee "kirjaa ylös menot ja tulot", mikä ei valaise paljoakaan..
Olen luonut listan myynneistä, päiväyksen mukaan, laittanut siihen ylös tulon, ja aiheutuneen välityskulun menoksi (esim. PayPal). Myyntitulot ja välityskulut olen merkannut samaan paperiin.
Lisäksi toisessa lapussa on ostot eroteltuna päiväyksen mukaan. Miten tarkkaan ne pitää "nimetä", olen nyt laittanu "palvelimen kuukausimaksu"..
Pitääkö olla helppoa yhdistää tosite ja osto toisiinsa, esimerkiksi jollain pitkällä numerosarjalla?
Lopuksi olen käsin kirjoittanut "tuloja x-euroa, menoa x-euroa. tulot-menot = x-euroa voittoa toukokuussa 2013".
Onko tämä oikein? Pitäisikö jotain tehdä eritavalla, paljon monimutkaisemmin tai muuten vain ihan eri lähestymistavalla?
Minkälaiset tositteet näistä tarvitaan? Ei kai myynneistä tarvita tositteita? Myynnit näkyy verkkopankissa, mutta kun tilitapahtuman lataa koneelle, se tulee aika sekavassa muodossa "csv.", jonka kuitenkin ymmärtää, mutta kelpaako se verottajalle, jos nuo kaikki ovat nimetty tavalla "kuitti_201305205__EL2073053.csv" ja pistetty kaikki .zip tiedostoon? Vai otanko kaikista "screenshotit" ja pistän ne .zipin sisään? Mikä on kätevin/hyväksytty tapa?
Sain ennakkovero"laskun". Kun maksan sen, enkö joudu maksamaan koko vuonna muita veroja? Loppuvuodesta sitten selvitetään, onko veroja maksettu riittävästi/liian paljon, ja vasta sitten tehdään korjaukset?
Paljon sekavia, pitkiä ja tyhmiä kysymyksiä, pahoittelen niitä. Harmittaa kun heti pitäisi kirjanpitäjä palkata.
Toivoisin kuitenkin apua ainakin joissakin näissä asioissa.
Aion itse asioida verotoimistossa joku päivä, ja kysyä lisää, jos asiaan saisi vähän tolkkua.
Kirjastosta olen lainannut kirjoja, mutta niistäkään en ole löytänyt vastausta näihin asioihin, ja ne käsittelevät yleensä monimutkaisempia asioita (kahdenkertainen kirjanpito, palkkaus tms).