Sivu 1/1

Pienen yrityksen osakkeiden myynti - papereita

Lähetetty: 09 Marras 2012, 19:31
Kirjoittaja pienyrittäjä_turku
Millaisia papereita ostajan tai myyjän tai yrityksen pitäisi tehdä kun pienen yrityksen osakkeita (50 kpl) myydään yli 15 vuoden omistuksen jälkeen? Miten lasketaan kuinka paljon veroa maksetaan siitä ja milloin maksetaan? Kiitos.

Re: Pienen yrityksen osakkeiden myynti - papereita

Lähetetty: 12 Marras 2012, 15:10
Kirjoittaja myokymia
Osakkeiden myynnistä tehdään kauppakirja, jossa sovitaan kaupan ehdot.

Veroja maksetaan luovutusvoiton määrästä (myyntihinnasta vähennetään ko osakkeiden hankintamenot ja erotuksesta maksetaan verot pääomatulon veroprosentin mukaan). Todellisten hankintamenojen sijaan voidaan käyttää myös hankintameno-olettamaa joka on 20% luovutushinnasta jos osakkeet on omistettu alle 10 vuotta ja 40% jos osakkeet on omistettu yli 10 vuotta.

Esim jos osakkeet myydään hintaa 10000 euroa ja käytetään 40% hankintameno-olettamaa verot olisivat 1800 euroa (10000-40%*10000) *30%. Jos pääomatulojen määrä ylittää 50000, verot rajan ylittävältä osalta ovat 32%.

Verot maksetaan normaalin verotuksen yhteydessä.

Tarkemmin verottajan ohjeessa: https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ve ... yntikulut)

Varainsiirtoverosta vastaa yleensä ostaja.

Re: Pienen yrityksen osakkeiden myynti - papereita

Lähetetty: 12 Marras 2012, 21:09
Kirjoittaja pienyrittäjä_turku
Kiitos vastauksesta. Milloin voi myyjä maksaa veron ja tarvitseeko se muita kaavakkeita kuin 9A?

Re: Pienen yrityksen osakkeiden myynti - papereita

Lähetetty: 16 Marras 2012, 15:19
Kirjoittaja myokymia
Halutessaan myyjä voi maksaa verot ennakon täydennysmaksuna vaikka heti kaupanteon yhteydessä. Muita lomakkeita ei käsittääkseni verottajalle tarvita kuin tuo 9A (luovutusvoitot toki lisätään myös esitäytetylle lomakkeelle kohtaan 4.3).

Re: Pienen yrityksen osakkeiden myynti - papereita

Lähetetty: 19 Marras 2012, 20:04
Kirjoittaja pienyrittäjä_turku
Kävin verotoimistossa tänään varainsiirtoveroilmoituksen kanssa. Minulle kerrottiin että nämä kaikki paperit (kopiot) lähetetään kaupparekisterille. Luulen ettei se pidä paikkansa. Voiko joku kertoa tarkemmin? Kiitos.