Kuukauden aikana kertynyt arvonlisävero tilittimessä

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
aloitteleva123
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 20:33

Kuukauden aikana kertynyt arvonlisävero tilittimessä

Viesti Kirjoittaja aloitteleva123 »

Kun yhden asian saa selväksi niin toinen on jo ovella. Kirjataanko tilittimessä kuukauden aikana kertynyt maksettava alv ja saatava alv jollekin muulle tilille kuin millä ne ovat. Kun ne menevä kuukauden aikana tileille 29391 ja 29392 siirretäänkö ne kuun lopussa tositteella jollekin toiselle tilille, vai ovatko ne koko tilikauden näillä tileillä. Kiitos etukäteen.
jahu
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Helmi 2012, 12:35

Re: Kuukauden aikana kertynyt arvonlisävero tilittimessä

Viesti Kirjoittaja jahu »

Terve!

Tilittimessä on Työkalut valikossa (minulla Mac:ssa) toiminto ALV-tilien päättäminen. Tuolla toiminnolla ohjelma luo automaattisesti tositteen noiden tilien käsittelemiseksi ja siirtää kyseisiltä tileiltä olevan summan tilille 2939 Arvonlisäverovelka. Itse teen tuon toiminnon, kun on aika tehdä kausiveroilmoitus.
aloitteleva123
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 20:33

Re: Kuukauden aikana kertynyt arvonlisävero tilittimessä

Viesti Kirjoittaja aloitteleva123 »

Suuret kiitokset! Nyt taisi selvitä tämä alv minullekin. Elikkä, ne siirtyvät lukituksella tilille 2939. Josta sitä maksetaan itse tai verottaja palauttaa. Ei ihme, että tili meni " sekaisin", kun itse vielä siirsin alvia 2939 tilille. Kiitos vielä kerran tästä vastauksesta. Tässä tapauksessa täytyy todeta, että ohjelma on viisaampi kuin käyttäjänsä! :D
Vastaa Viestiin