Oma-aloitteiset verot, ALV tilitys jne

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
siphil
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2014, 19:54

Oma-aloitteiset verot, ALV tilitys jne

Viesti Kirjoittaja siphil »

Teen pienimuotoista liiketoimintaa ja teen itse oman vähäisen kirjanpitoni. En ole ennen ollut alv:n alainen mutta nyt olen 1.1.2017 lukien, ja se aiheuttaa hieman kysymyksiä joista en ole löytänyt vastausta vanhoista oppikirjoista.

Alv on oma-alotteinen vero, niin kun alv-velka maksetaan niin kirjataanko se niin että oma-aloitteisiin veroihin tulee debet kirjaus ja pankkitilille kredit? Mutta jos näin, niins e ei vähennä alv-velkaa, niin tuleeko se kirjaus sitten niin että alv-velkatiliin debet kirjaus ja pankkitilille kredit?

Vai miten tuo alv:n kirjaaminen oikein menee? Minulla on sekä myynnin että ostojen alv:lla eri tilit, eli ne ei mene yhdelle ja samalle alv-tilille niin kuin vanhassa oppikirjassani näyttää menevän.

Ja jos ei alv:ta kirjata oma-aloitteisiin veroihin, niin mitä sinne oma-aloitteisiin sitten sitten kirjataan?
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: Oma-aloitteiset verot, ALV tilitys jne

Viesti Kirjoittaja TRN »

Mitä kirjanpito-ohjelmaa mahdat käyttää kun nämä ALV tilitykset eivät mene automaattisesti oikeille tileille? Minulla meinaan ei ainakaan mene oma-aloitteisiin veroihin. Mielestäni pysyy paremmin kärryillä kun menee ALV kirjaukset eri tileille.

Olen myös lukenut jotain suomalaisia oppikirjoja ja voin sanoa että ei niistä ota mitään tolkkua, ihan ihmeellisesti opetetaan kirjauksia ja koko kirjanpidon kaavaa.

Voin suositella MeritAktiva pilvi kirjanpitoa, erittäin hyvä pienelle yritykselle, ilmaisversiolla pääsee pitkälle ja maksullinenkin on todella edullinen 19€/kk, heillä on myös todella hyvä tuki, olen saanut todella paljon neuvoja ohjelman käytöstä esim. käänteisessä ALV:ssa. Ohjelmassa ei ALV kirjauksia tarvitse paljon miettiä kun menee automaattisesti oikeille tileille.

Näin ALV tilit on laitettu MeritAktiva ohjelmassa:

2931 ALV kotimaan myynnistä - Kredit kun tulee myyntiä, Debit kun tehdään ALV-ilmoitus, eli ALV kauden summa lähtee pois ja merkataan ALV-ilmoitukseen.

2932 Ostoihin sisältyvä vähennettävä ALV - Debit kun tulee ostoja, Kredit kun tehdään ALV-ilmoitus, eli ALV kauden summa lähtee pois ja merkataan ALV-ilmoitukseen.

2936 EU-ostojen käännetty arvolisävero - Debit kun tulee ostoja, Kredit kun tehdään ALV-ilmoitus, eli ALV kauden summa lähtee pois ja merkataan ALV-ilmoitukseen.

2939 Verohallinnolle maksettava ALV - Kredit kun teet ALV ilmoituksen eli kirjaat maksettavaa verottajalle ja Debit kun maksat verottajalle eli summa lähtee pois.

1761 Verosaamiset - Debit kun teet ALV-ilmoituksen ja kirjaat verosaatavaa ja Kredit kun verottaja maksaa saatavan. (Tämä voi olla väärin, pitäisi varmaankin olla 1763 Arvonlisäverosaamiset)

Jos muistan oikein, niin ALV pitää kirjata suoriteperusteisesti, eli silloin kun myynti- tai ostotapahtuma syntyy, eikä silloin kun itse maksu tapahtuu. ”Eli esimerkiksi jos yritys myy tuotteen toiselle yritykselle tänään ja lähettää siitä laskun, jonka eräpäivä on 14 vrk kuluttua myynti kirjataan tänään eikä vasta maksun tultua.”

Näillä ohjeilla ei välttämättä kannata vielä suoraan tehdä omia alveja. Tämä on vaan esimerkki miten minulla menee MeritAktivassa automaattisesti, eli en ihan tarkalleen tiedä miten noi pitäisi kirjata, sillä minun ei tarvitse tehdä muuta kuin myynti- ja ostolaskuja ja kun teen kausiveroilmoituksen (ALV-ilmoitus) niin ohjelmasta saa ALV laskelman suoraan yhdestä napista.
Vastaa Viestiin