Kilometrikorvaukset osakeyhtiössä (Oy)

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Kilometrikorvaukset osakeyhtiössä (Oy)

Viesti Kirjoittaja TRN »

Miten laskutatte oman auton kilometrit osakeyhtiöltä, päivittäin, kuukausittain vai vuosittain ja mitä kannattaa huomioida ja onko jotain vinkkejä?

Itse aion tänä vuonna laskuttaa koko vuoden ajot kerrallaan, niin ei tarvitse kirjoitella matkalaskuja koko ajan. Minulla liikevaihto on vielä todella pientä ja kausiveroilmoituksen teen kolmen kuukauden välein.

Eli olen pitänyt ajopäiväkirjaa yksityisauton koko vuoden työhön liittyvistä ajoista ja nyt haluan laskuttaa kilometrit yritykseltä ennen tilinpäätöstä. Aion tehdä yhden matkalaskun, johon laitan kokonaiskilometrit ja summan koko vuoden ajoista ja liitteenä yksityiskohtainen ajopäiväkirja. Tästä summasta maksan vain osan työmatkakorvauksena tänä vuonna ja loput summasta jää velaksi, jonka voin maksaa seuraavana vuonna. Tarkistin tämän verottajalta ja sanoi että on ok. Tänä vuonna maksettavat korvaukset pitää merkata 7801 vuosi-ilmoitukseen. Jos maksan loput ensi vuonna, niin ne menevät sen vuoden 7801 vuosi-ilmoitukseen.

Yleensä kirjaan kaikki suoriteperusteisesti, niin siinä mielessä menee varmaan vähän väärin, tosin olen ymmärtänyt että tilikauden sisällä osan kirjauksista voi tehdä maksuperusteisesti kunhan tilinpäätös on tehty suoriteperusteisesti?

Kun liikevaihto kasvaa, niin ensi vuonna varmaan laskutan kolmen kuukauden välein niin tasoittuu ja pysyy paremmin kärryillä kilometrikorvauksista.

Tekeekö joku muu näin ja tuleeko jollain jotain muuta mieleen mitä kannattaisi huomioida?
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: Kilometrikorvaukset osakeyhtiössä (Oy)

Viesti Kirjoittaja HannaF »

En ymmärrä mitä tekemistä työkorvauksella on kilometrikorvausten kanssa? ...eikä niitä myöskään tarvitse laittaa veroilmoitukseen, jos ne menee Oy:n kirjanpitoon (toiminimi olisi eri asia!).

Teet matkalaskun ja nostat rahan, jos et nosta kaikkea, maksamaton osuus jää yhtiön kirjanpidossa taseeseen velaksi.
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: Kilometrikorvaukset osakeyhtiössä (Oy)

Viesti Kirjoittaja TRN »

Niin puhun tästä verovapaasta kilometrikorvauksesta mikä taitaa olla kytköksissä työnantajasuorituksiin, minä en näistä tiedä, sen takia täällä kyselenkin. Näin minulle verottaja neuvoi ja kyllä sanoin että Oy kyseessä, verottaja sanoi että se maksu pitää merkata tuohon 7801 ilmoitukseen. Tää nyt on muutenkin hämärää kun en mitään palkkaa yrityksestä nosta, enkä maksa yel enkä tyel.

Voin tätä kyllä kysellä uudestaan verottajalta jos vaan kerrot mitä niiltä kysyn?

Alla linkkejä ja otteita verottajan sivulle

Kilometrikorvaukset (55–56)
Kohta 55 (155): Ilmoittakaa tässä kilometrikorvauksen perusteena oleva kilometrimäärä.

Kohta 56 (156): Ilmoittakaa tässä verovapaiden korvausten yhteismäärä muista matkakorvauksista erillään. Kilometrikorvauksen yhteismäärää ei lisätä kohtaan 50 (150).”
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ve ... korvaukset

Työnantajan tai suorituksen maksajan vuosi-ilmoitus (7801)
Kuvaus:
Lomakkeella 7801 suorituksen maksaja (esim. työnantaja; satunnaisesti palkkoja maksava työnantaja) antaa tiedot kalenterivuonna maksamistaan palkoista ja suorituksista.
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ve ... vuo(14153)
Viimeksi muokannut TRN, 29 Joulu 2016, 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: Kilometrikorvaukset osakeyhtiössä (Oy)

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Aivan... puhuit siis työnantajan vuosi-ilmoituksesta, etkä yhtiön vuosiveroilmoituksesta.
Voit tehdä ilmoituksen työntekijäkohtaisista kilometrikorvauksista palkka.fi:n kautta, itse ainakin näen, että se olisi todennäköisesti helpoin tapa...?
Perustat sinne yhtiön tiedot ja työntekijän (yrittäjän) tiedot ja sitten vaan teet palkkalaskelman kaudelle, johon lasket pelkkää verotonta kilometrikorvausta. Mitään erillistä lomaketta ei tarvitse enää näistä täyttää, kun palkka.fi on verottajan ohjelma ja tiedot menee sieltä vuosiyhteenvetoina automaattisesti.

Ja tosiaan lasket kaiken 201 6 vuodelta velaksi muodostuneen korvauksen ja kirjaat sen myös kirjanpitoon oikealle vuodelle ja maksamattoman osuuden taseeseen velat osakkaille tai velat työntekijöille.

Aloituksessa et mainitse, että kyseessä olisi yleishyödyllinen yhteisö, onko näin?
Niissä on käsittääkseni jotain rajoituksia paljonko verottomia korvauksia voidaan nostaa, jos ei nosteta palkkaa. Mutta näistä minulla ei ole kokemusta.
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: Kilometrikorvaukset osakeyhtiössä (Oy)

Viesti Kirjoittaja TRN »

”Aivan... puhuit siis työnantajan vuosi-ilmoituksesta, etkä yhtiön vuosiveroilmoituksesta.”
Mutta niinhän minä ensimmäisessä viestissä kirjoitin ”7801 vuosi-ilmoitus” ja siis minä en siitä puhunut, vaan verottaja minua näin neuvoi. Kun kysyin miten ne kilometrikorvaukset kannattaa/pitää merkitä kirjanpitoon, niin verottaja puhui tuosta työnantajan vuosi-ilmoituksesta, eli maksettavat korvaukset pitää merkata sinne.

Tämä sinun aikaisempi viesti jäi nyt hämäämään ja vähän sekoittamaan minun ajatuksiani, voiko niitä oman auton kilometrejä laskuttaa jollain muullakin tavalla omalta yritykseltä?

”Teet matkalaskun ja nostat rahan, jos et nosta kaikkea, maksamaton osuus jää yhtiön kirjanpidossa taseeseen velaksi.”
Eli mitä tarkoitat tällä lauseella? Ketä tekee matkalaskun, Eihän ketään muu voi tehdä matkalaskua kuin työntekijä, tässä tapauksessa omistaja? Meinaatko että laskutan kilometrikorvaukset yksityishenkilönä? Eli voitko selventää miten niin ei tarvitse ilmoittaa verottajalle ja ketä tekee matkalaskun ja ketä nostaa rahan ja miten? Eihän niitä kilometrikorvauksia omasta yrityksestä noin vain laskuteta ja nosteta?

Eli jos teet työn yritykselle etkä ole työntekijä, niin silloin kilometrien laskutus menee joko yksityishenkilönä tai toisena yrityksenä. Yksityishenkilö ei voi laskuttaa palvelua tai kilometrikorvauksia yritykseltä.

”Aloituksessa et mainitse, että kyseessä olisi yleishyödyllinen yhteisö, onko näin?”
Juu tämä lainaus meni väärin, sekoitin että liittyy myös normaaliin osakeyhtiöön. Poistin sen viestistä, niin ei turhaan hämää muita lukijoita.
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: Kilometrikorvaukset osakeyhtiössä (Oy)

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Työmatkasta on tehtävä matkalasku
Työntekijän on tehtävä työmatkasta matkalasku. Kun teet matkalaskun, liitä mukaan matkaan liittyvät maksukuitit. Työmatkasta aiheutuneet matkakulut (esimerkiksi lento- ja junaliput) ja majoituskulut (hotellimaksut) työnantaja voi korvata kuittien mukaan. Työmatkasta voi kuitenkin aiheutua myös sellaisia lisäkustannuksia, joita ei voi selvittää kuittien tai tositteiden avulla. Tällaisia ovat esimerkiksi matkakulut silloin, jos matka tehdään omalla autolla. Työnantaja voi maksaa näistäkin kuluista korvauksia verottomasti, kunhan korvausten perusteena käytetään Verohallinnon päätöksessä vahvistettuja määriä.
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakk ... _paivaraha

Googlettamalla löytyy paljon valmiita taulukkopohjia matkalaskun tekemiseen.

Laitat siis matkalaskuun kaikki tilikaudelle 2016 kuuluvat korvaukset ja kirjaat ne kirjanpitoon. 2016 maksetun osuuden ilmoitat verottajelle sillä vuosi-ilmoituslomakkeella tammikuun loppuun mennessä ja maksamaton osuus jää kirjanpidossa taseessan tilille "velat työnteijöille".
Kun loppu osuus maksetaan, yhdessä vuoden 2017 korvausten kanssa, ilmoitetaan taas 2017 aikana maksettujen korvausten summa verottajalle vuosi-ilmoituksella 2018 tammikuussa.
Vastaa Viestiin