Kirjanpidon siirto toiseen ohjelmaan

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Inkku
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Marras 2016, 19:47

Kirjanpidon siirto toiseen ohjelmaan

Viesti Kirjoittaja Inkku »

Hei,

Aiemmin tilitoimisto hoiti kirjanpitoni, mutta nyt aloitin uudella tilikaudella tekemään sen itse. Miten Tasetilit viedään kirjanpitoon että ne tulee sinne oikein (debet ja kredit) Miten kirjataan edellisen tilikauden tappio, alv-velka, ennakonpidätysvelka, ostovelat, jne. Pitääkö kirjauksilla olla jokin vastatili. Olisin kiitollinen jos voisin saada vastauksen aika pikaisesti.
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: Kirjanpidon siirto toiseen ohjelmaan

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Katsot uudesta ohjelmasta vastaavat tilit, kun aiemmin on ollut käytössä (muokkaat niitä tarvittaessa) ja kirjaat aloistustaseen summat ihan sellaisenaan. Taseessa vastaavat (saamiset ja rahat) ovat Debetissä ja Vastattavaa (oma po & velat) kreditissä.
Velat ja saamiset sitten erittelet vielä erillisillä pääkirjavienneillä tarvittaessa omille tileilleen.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Kirjanpidon siirto toiseen ohjelmaan

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Itse veisin sekä taseeen että tuloslaskelman edelliseen tilikauteen (jo päätetty tilikausi). Silloin tulosteita on helppo verrata edellisen ohjelman tulosteisiin. Ja sitten vain tilikauden vaihto ja uutta tilikautta kirjaamaan. Samalla syntyisi myös vertailutieto tilinpäätöstä varten.
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Kirjanpidon siirto toiseen ohjelmaan

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Savon Jussi kirjoitti:Itse veisin sekä taseeen että tuloslaskelman edelliseen tilikauteen (jo päätetty tilikausi). Silloin tulosteita on helppo verrata edellisen ohjelman tulosteisiin. Ja sitten vain tilikauden vaihto ja uutta tilikautta kirjaamaan. Samalla syntyisi myös vertailutieto tilinpäätöstä varten.
Itse tein aikanaan juurikin näin.

Eli laitoin edelliselle tilikaudelle 31.12. toiselle tositteelle taseen ja toiselle tositteelle tuloslaskelman. Näin syntyy mukavasti jatkumo tilinpäätöksen vertailulukuihin.
Vastaa Viestiin