Ensimmäinen (itsetekemä) tilinpäätös, mitä tarvitaan mukaan?

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
OzzySlant
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Maalis 2016, 18:07

Ensimmäinen (itsetekemä) tilinpäätös, mitä tarvitaan mukaan?

Viesti Kirjoittaja OzzySlant »

Moi!

Hienoa, että tällainen foorumi löytyy. Yritän pitää asiani lyhyenä:

Toiminimeni toinen tilinpäätös, mutta ensimmäinen jonka teen itse. Edellisen teki tilitoimisto. Liiketoiminta on tosi vähäistä ja kirjanpito myös. Laskuja taisin lähettää kymmenen viime vuonna (keikkamuusikko).

Mitä dokumentteja täytyy tai kannattaa laittaa täytetyn veroilmoituksen kylkeen? Tuloslaskelman oon varautunut jo tekemään jos se tarvitaan. Haluaako verottaja kirjanpidon päiväkirjaa (vuoden mittaan aikajärjestyksessä muistiin kirjatut tulot ja menot) veroilmoituksen mukaan?

Ja itse kirjanpidosta kysymys: Tuleeko kirjanpitotapahtumat numeroida tms merkitä jotenkin? Ja jos kyllä, niin tarvitseeko näitä numeroita käyttää tuloslaskelmassa tai kirjanpidon päiväkirjassa jollain tapaa mukana?

Mulle on jäänyt myös epäselväksi, onko koko "päiväkirja" / tulo-meno-listaus edes pakollinen, jos on kaikki kirjanpitotapahtumat printattu ja laitettu mappiin, ja tuloslaskelma kylkeen. Toki mulla on kaikki kirjattu ylös, mutta vähän omalla kaaottisella metodilla, ja se täytyy järjestää vielä jos se vaaditaan.

Toivottavasti asiani oli selkeä, kiitos avusta :)
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Ensimmäinen (itsetekemä) tilinpäätös, mitä tarvitaan mukaan?

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Teetko kirjanpidon yhden- vai kahdenkertaisena?
OzzySlant
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Maalis 2016, 18:07

Re: Ensimmäinen (itsetekemä) tilinpäätös, mitä tarvitaan mukaan?

Viesti Kirjoittaja OzzySlant »

rutja76 kirjoitti:Teetko kirjanpidon yhden- vai kahdenkertaisena?
Yhdenkertaisena.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Ensimmäinen (itsetekemä) tilinpäätös, mitä tarvitaan mukaan?

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

OzzySlant kirjoitti:Mitä dokumentteja täytyy tai kannattaa laittaa täytetyn veroilmoituksen kylkeen? Tuloslaskelman oon varautunut jo tekemään jos se tarvitaan. Haluaako verottaja kirjanpidon päiväkirjaa (vuoden mittaan aikajärjestyksessä muistiin kirjatut tulot ja menot) veroilmoituksen mukaan?
Mitään asiakirjoja ei tarvitse liittää: verottaja pyytää niitä erikseen tarvittaessa.
OzzySlant kirjoitti:Ja itse kirjanpidosta kysymys: Tuleeko kirjanpitotapahtumat numeroida tms merkitä jotenkin? Ja jos kyllä, niin tarvitseeko näitä numeroita käyttää tuloslaskelmassa tai kirjanpidon päiväkirjassa jollain tapaa mukana?
Tositteet tulee numeroida järjestyksessä. Tästä blogista saat hyvän esimerkin: http://kirjanpitoja.blogspot.fi/p/esimerkki.html
OzzySlant
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Maalis 2016, 18:07

Re: Ensimmäinen (itsetekemä) tilinpäätös, mitä tarvitaan mukaan?

Viesti Kirjoittaja OzzySlant »

Kiitos!
Vastaa Viestiin