Osuuskunnan alkusaldot + tositenumerointi

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
Nahkiainen
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Syys 2015, 14:05

Osuuskunnan alkusaldot + tositenumerointi

Viesti Kirjoittaja Nahkiainen »

Hei!

Osuuskunta vasta perustettu ja ensimmäinen tilikausi päättyi nyt 31.8. Olen tekemässä tilinpäätöstä.
Kysymykseni liittyy alkusaldojen konkreettiseen kirjaustapaan, debet/kredit ja finassitilit joille alkusaldo kirjataan.
Alkusaldoa (eli rahaa käytännössä) on jo ollut kyseisellä tilillä olemassa, koska osuuskunta on aikaisemmin toiminut vapaana ryhmänä ja kerännyt ryhmäläisiltä maksuja, joilla on katettu mm. tilavuokra. Tästä toiminnasta on kyseisellä pankkitilillä ollut jo rahaa valmiina, ennen kuin perustamiskirja on allekirjoitettu ja osuuskunta muodostunut.

Eli mitä tuo kyseinen raha on? Pääomaa, osuusmaksua, edellisen kauden voitto/tappio, ja mikä on sen vasta tili, pankkitili?

Toinen kysymys: Käyttämäni kirjanpito-ohjelma numeroi tositteet syöttämisjärjestyksessä, mikä tarkoittaa sitä ettei numerointi mene aikajärjestyksessä juoksevan kirjanpidon kanssa. Onko tämä ongelma? Nyt tilikauden ensimmäinen tosite näkyy merkinnällä 48, vaikka tosiasiallisesti sen pitäisi olla 1. Sitä ei ilmeisesti ohjelmasta pysty korjaamaan napin painalluksella, joten ainoa ratkaisu tähän olisi syöttää kaikki tositteet uudestaan ohjelmaan.

Kiitän avustanne!
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Osuuskunnan alkusaldot + tositenumerointi

Viesti Kirjoittaja Uitto »

En osaa heittää mitään tarkkaa lakitekstiä, mutta mielestäni tositenumeroiden ei tarvitse olla aikajärjestyksessä. Isommassa yrityksessähän tämä olisi melkein mahdotontakin.

Päiväkirjasta löytyy kuitenkin kaikki tapahtumat aikajärjestyksessä.


Itse olen nyt ruvennut käyttämään useampia tositesarjoja, vaikka teenkin pienen yrityksen kirjanpitoa. Tämä on mielestäni selkeämpää ja tällöin ei tule tuota ongelma tositteiden väärästä järjestyksestä. PIenemmän tositesarjan sisällä tositteet kun pääsääntöisesti ovat aikajärjestyksessä.

Esim. minulla on omina sarjoinaan alkuviennit, tilinpäätösviennit, verotilitapahtumat ja viimeiseksi loput tositteet, eli ostot/myynnit/tilitapahtumat samassa. Näistäkin voisi vielä jakaa ainakin tilitapahtumat ensi vuodeksi omaan sarjaansa.
Vastaa Viestiin