Maatalousyrittäjä ja kilometrikorvaukset

Kaikki autojen ja matkakustannusten kirjanpitokäsittelyyn ja verotukseen liittyvät kysymykset
OMG
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Syys 2014, 07:07

Maatalousyrittäjä ja kilometrikorvaukset

Viesti Kirjoittaja OMG »

Olen nyt selannut ja etsinyt löytämättä vastausta, kaikkea muuta mielenkiintoista ja käyttökelpoista kyllä on löytynyt, kiitos!

Mutta jos olen maatalousyrittäjä ja mulla hajoaa pellolle traktori. Jään sitä purkamaan, mutta joudun hälyttämään paikalle avopuolison, joka lähtee omalla autollaan kiireesti lähimpään kaupunkiin, 150 km, hakemaan varaosia. Voinko maksaa avopuolisolle, jolla ei ole mitään tekemistä maatalousyrittämiseni kanssa, kilometrikorvauksia?

Entäpä jos avopuoliso onkin töissä ja hälyytän paikalle naapurin Penan, joka tekee mulle vastaavan palvelun omalla autollaan, niin voinkos Penalle maksaa niitä korvauksia ja laittaa ne kuluiksi kirjanpitoon?

Vai miten teen, ei omasta pussistakaan niitä huvittais maksella :shock:
OMG
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Syys 2014, 07:07

Re: Maatalousyrittäjä ja kilometrikorvaukset

Viesti Kirjoittaja OMG »

Omg vastaa itselleen, eli soitin verotoimistoon (olen siis tämä avopuoliso). Kerroin, etten toki halua maksaa omasta pussistani ajeluja miehen yritystoiminnan hyväksi, etenkin kun hän ei saa edes omasta tuloksestaan näitä kuluja sitten vähentää.

Ensimmäinen virkailija pohti kovasti ja sai kerrottua sen, että kilometrikuluja yritys ei voi maksaa, koska ei ole työsuhdetta. Näin toki itsekin ajattelin.

Sitten yhdistettiin seuraavalle, joka sanoi näin, että yksityishenkilö voi kirjoittaa matkalaskun, 0,25€/km (v. 2014) jonka voi laittaa kirjanpitoon. Ja ellei yksityishenkilöllä ole intoa kirjoitella, niin siitä voi tehdä itse sinne tositteen. Toki on hyvä liittää vaikka kuittikopiot ostoista joilla todentaa käynnin tarkoitus ja tarpeellisuus, mutta ajopäiväkirjakin riittää.

Että ei sen vaikeampaa..
Vastaa Viestiin