Viitenumero ja tosite! Apua!

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
hilem
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Heinä 2014, 16:17

Viitenumero ja tosite! Apua!

Viesti Kirjoittaja hilem »

Hei!

Aloitteleva yrittäjä kaipaisi apua laskutuksessa. Minulla on laskutusohjelma käytössä tietokoneellani, mutta minulle on vielä epäselvää kuinka käyttää viitenumeroita. Olen ymmärtänyt näin, että viitenumerolistan saa helposti pankista. Kun lista on itselläni, miten käytän sitä? Laitanko ensimmäiseen laskuun kentiesn listan ensimmäisen numeron? Käytänkö yhdelle asiakkaalle aina vain samaa viitenumeroa, vaikka hän olisi asiakkaani vuosia samaan hintaan? Tarkistaako joku, olenko käyttänyt viitenumeroita oikein? Entä mitä hyötyä niiden käytöstä on?

Toinen ongelma liittyy tositteisiin siinä mielessä, että en ole varma, tuleeko minun kirjata ylös jotain muutakin kuin se, mikä tiliotteellani näkyy (yhdenkertainen kirjanpito).

Erittäin suuret kiitokset avusta.
ilpokuikka
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 22:13

Re: Viitenumero ja tosite! Apua!

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

Yritän vastata, mutta mielestäni kyseessä on niin perustason kysymyksiä, että kannattaa harkita ulkopuolista kirjanpitäjää.
hilem kirjoitti:Aloitteleva yrittäjä kaipaisi apua laskutuksessa. Minulla on laskutusohjelma käytössä tietokoneellani, mutta minulle on vielä epäselvää kuinka käyttää viitenumeroita.
Sinulla on siis jokin laskutusohjelma. Käytännössä kaikki ohjelmat osaavat luoda itse viitenumeron laskulle, pääsääntöisesti laskunumeron perusteella (eli viitenumero on laskunumero + tarkiste, esim. lasku 10015 saisi viitenumeroksi 1001503.
hilem kirjoitti:Olen ymmärtänyt näin, että viitenumerolistan saa helposti pankista. Kun lista on itselläni, miten käytän sitä? Laitanko ensimmäiseen laskuun kentiesn listan ensimmäisen numeron?
Netti on täynnä viitenumerogeneraattoreita, esim. http://www.aktia.fi/fi/viitenumerolaskuri. Niille on käyttöä lähinnä jos tekee viitenumeroita käsin (ohjelmisto ei tee automaattisesti tai teet itse laskut Excelillä tms.).
hilem kirjoitti:Käytänkö yhdelle asiakkaalle aina vain samaa viitenumeroa, vaikka hän olisi asiakkaani vuosia samaan hintaan?
Riippuu oikeastaan toiminnastasi. Jos esim. laskutat kuukausittain sopimusasiakkailta aina saman summan, voi yhden viitenumeron käyttäminen asiakkaalle olla järkevää (esim. As Oy voisi laskuttaa vastikkeet osakkailta siten, että viitenumero on aina sama). Yleisin käytäntö lienee jo aiemmin mainitsemani laskunumeron perusteella muodostettava viitenumero.
hilem kirjoitti:Tarkistaako joku, olenko käyttänyt viitenumeroita oikein?
Ketään ei kiinnosta miten käytät viitenumeroita, maksajalle merkitystä on ainoastaan sillä että viitenumero on muodostettu oikein sillä pankit eivät kelpuuta väärän syntaksin mukaisia viitenumeroita.
hilem kirjoitti:Entä mitä hyötyä niiden käytöstä on?
Pankissa on alhaisemmat hinnat lähtevillä ja saapuville viitemaksuille. Jos ei käytetä viitteitä, vaan esim. asiakas kirjoittaa maksaessaan laskun numeron viesti kenttään, perii pankki korkeamman palvelumaksun kuin viitemaksuja käytettäessä.
hilem kirjoitti:Toinen ongelma liittyy tositteisiin siinä mielessä, että en ole varma, tuleeko minun kirjata ylös jotain muutakin kuin se, mikä tiliotteellani näkyy (yhdenkertainen kirjanpito).
Lyhyesti kyllä. Esimerkkinä esim. käteiskauppa, ei sitä pankin tiliotteelta näe...
hilem
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Heinä 2014, 16:17

Re: Viitenumero ja tosite! Apua!

Viesti Kirjoittaja hilem »

Suuret kiitokset... Toimintani on niin pienimuotoista, että toivoisin selviytyväni vähäisestä kirjanpidosta yksin... Mutta kiitos vinkistä kääntyä ammattilaisen puoleen.
Vastaa Viestiin