Aloittavalla yrittäjällä olisi muutama kysymys.
1. Tein ennen toiminimen perustamista harrastuksena samoja juttuja, joten minulla on nyt suuri määrä materiaaleja ja tarvikkeita varastossa. Kuinka nämä siirretään yrityksen nimeen? Pidän siis yhdenkertaista kirjanpitoa.
2. Olen tilannut omalla luottokortillani ulkomailta materiaalia toiminimen käyttöön, mutta mille päivällä nämä kuuluu kirjata? Tehdäänkö kirjaus sille päivälle, kun maksan luottokorttilaskun vai sille, mikä luottokortin tiedoissa tapahtumapäivänä näkyy? Ja mitä käytän tapahtumasta tositteena?
3. Toimin aluksi ainakin ainoastaan ennakkolaskuperiaatteella. Miten toimin silloin, jos lasku jätetäänkin maksamatta ja tilaus raukeaa? Kirjoitetaanko laskuun vaan selite asiasta ja säilytetään siellä omassa laskunumeron mukaisessa kohdassaan mapissa?
ennen toiminimeä hankittujen materiaalien siirto
Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
Palaa sivulle “Kysymyksiä ja vastauksia”
Hyppää
- YLEISTÄ YRITTÄJYYDESTÄ
- ↳ Ajankohtaista
- ↳ Yleistä yrittämiseen liittyen
- ↳ Yrittäjäksi ryhtyminen
- ↳ Esittele yrityksesi
- ↳ Palkataan kirjanpitäjä
- KAHDENKERTAINEN KIRJANPITO
- ↳ Kirjanpidon perusteet
- ↳ Kirjanpidon aloittaminen
- ↳ Kirjanpidon korjaaminen
- ↳ Palkanmaksu
- VEROTUS
- ↳ Veroilmoituksen täyttäminen
- ↳ Arvonlisäveron laskeminen
- ↳ Toiminimet
- ↳ Osakeyhtiöt ja henkilöyhtiöt
- ↳ Yhdistykset
- ↳ Autot ja matkakustannukset
- YHDENKERTAINEN KIRJANPITO
- ↳ Kysymyksiä ja vastauksia
- KIRJANPITO-OHJELMAT
- ↳ Tilitin
- ↳ Tappio
- ↳ Kitupiikki
- ↳ Muut kirjanpito-ohjelmat
- ↳ Yleinen keskustelu
- ↳ Asteri
- ↳ Avista
- ↳ Merit Aktiva
- ↳ Netvisor
- ↳ Passeli
- ↳ Pro Countor
- ↳ Tietosuunta
- ↳ Tikon
- ↳ Visma
- ↳ Zervant
- TILINPÄÄTÖS
- ↳ Poistot
- ↳ Varastonmuutos
- ↳ Tilinpäätösasiakirjat
- ↳ Tuloslaskelma & Tase
- KAUPANKÄYNTI
- ↳ Verkkokauppa
- ↳ EU-kauppa
- ↳ Ulkomaankauppa