Aloitetaan alusta
Aloitetaan alusta
Hei, Perustin toiminimen, toimiala rakennus, yhdenkertainen kirjanpito. Päättin kysyä neuvoa heti alussa, joten tekisin heti kaikki oikein alusta lähtien. Alkasin kirjaamaan tapahtumia, ja huomasin, että teen ehkä liikaa työtä kun erittelen kaikki kulut, vaikka yhdenkertaisessa niitä tilejä ilmeisesti ei tarvii kun muutama. Olen eritellyt kertakäyttöiset, eteenpäin myytävät ja jatkuvakäyttöiset ostot kaikki erikseen, vaikkei siihen olisikin tarvetta? Tiedenkin kirjanpitäjä olisi asiallinen valinta, mutta kyllä pärjään itsekin, kun vaan ei tekee asiasta liian monimutkaista kuten varman olen jo tehnyt.
Kuluja on seuraavia:
1) rakennusmateriaalit, jotka myyn eteenpäin palvelun yhteydessä (laasti, harkko jne)
2) pientarvikkeita, käyttöikä alle 3v (vasara, lapio, pora, hiomapaperi, työhousut, suojaimet)
3) työkalujen vuokrat
4) alihankinta (tilaan jonkun muun tekemään osan urakkasta ja hän laskuttaa minua)
5) YEL-maksut
6) ennakkoverot
7) yli 850eur maksavia ja yli 3v kestäviä kalustohankintoja ei ole veilä tullut, mutta ne täytyy eritellää jos ylittää 2500 eur/v?
Kysymyksiä:
1) Kuinka monta tiliä tarvin niiden kulujen perustella ja mihin kohtiin ne tilikartan mukaisesti merkitään veroilmoituksella?
Tuleeko kuluja sarakkeisiin 367, 336, 33, 334, 344? Eli tuleeko eritellä kulut ostoiksi, muuksi kuluiksi jne?
2) varastoa ei tarvii laskea, kun arvo vähäinen? (lähde: Marjo Salin kirja)
3) tilinpäätös tulee koostuman pelkästään tuloslaskelmasta?
No yritin pitää kysymyksen mahd yksinkertaisena, vaikka kysyttävää riittää! Kiitos sille joka viitsii väntää rautalangasta ohjeen! Varmasti moni muukin hyötyisi aiheesta! Rauhallista joulua kaikille foorumilaisille!
PS! Jos täällä palstalla löytyy joku, joka voisi kohtuullista maksua vastaan laatia jonkinlaisen ohjeen/esimerkin yhdenkertaisesta kirjanpitosta yrityksen toimialan mukaisesti, ottaen huomioon juuri minulle epäselvät kohdat, niin haluaisin tilata sellaisen palvelun!
Kuluja on seuraavia:
1) rakennusmateriaalit, jotka myyn eteenpäin palvelun yhteydessä (laasti, harkko jne)
2) pientarvikkeita, käyttöikä alle 3v (vasara, lapio, pora, hiomapaperi, työhousut, suojaimet)
3) työkalujen vuokrat
4) alihankinta (tilaan jonkun muun tekemään osan urakkasta ja hän laskuttaa minua)
5) YEL-maksut
6) ennakkoverot
7) yli 850eur maksavia ja yli 3v kestäviä kalustohankintoja ei ole veilä tullut, mutta ne täytyy eritellää jos ylittää 2500 eur/v?
Kysymyksiä:
1) Kuinka monta tiliä tarvin niiden kulujen perustella ja mihin kohtiin ne tilikartan mukaisesti merkitään veroilmoituksella?
Tuleeko kuluja sarakkeisiin 367, 336, 33, 334, 344? Eli tuleeko eritellä kulut ostoiksi, muuksi kuluiksi jne?
2) varastoa ei tarvii laskea, kun arvo vähäinen? (lähde: Marjo Salin kirja)
3) tilinpäätös tulee koostuman pelkästään tuloslaskelmasta?
No yritin pitää kysymyksen mahd yksinkertaisena, vaikka kysyttävää riittää! Kiitos sille joka viitsii väntää rautalangasta ohjeen! Varmasti moni muukin hyötyisi aiheesta! Rauhallista joulua kaikille foorumilaisille!
PS! Jos täällä palstalla löytyy joku, joka voisi kohtuullista maksua vastaan laatia jonkinlaisen ohjeen/esimerkin yhdenkertaisesta kirjanpitosta yrityksen toimialan mukaisesti, ottaen huomioon juuri minulle epäselvät kohdat, niin haluaisin tilata sellaisen palvelun!
Re: Aloitetaan alusta
1) luettelemistasi kuluista
kohta 1) menee kirjanpidossa (ja veroilmoituksella ostoihin 333)
2) muut liiketoiminnan kulut (veroilmoituksen kohta 344)
3) muut liiketoiminnan kulut
4) Ulkopuoliset palvelut (vi 334)
5) Eläkekulut (vi 336)
6) Ennakkoverot (vi 365)
tämän perusteella tarvitset kirjanpidossa ainakin 5 eri tiliä, mutta ihan seurannan kannalta noita pienhankintoja on hyvä seurata omalla tilillä, jotta näkee helposti ylittyykö 2500 euron raja.
Veroilmoituksen täyttöohjeissa on mainittu, mitä kuluja mihinkin kohtaan merkitään http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... ikk(29677)
2) Jos varaston arvonmuutokset ovat vähäiset, voi varaston arvon merkitä tilikaudesta toiseen samansuuruiseksi.
3) Tuloslaskelman lisäksi tilinpäätökseen tarvitsee yhdenkertaista kirjanpitoa tehtäessä myös luettelon varoista ja veloista. Tästä syystä en oikein ole ymmärtänyt yhdenkertaisen kirjanpidon ideaa. Mikä helpotusta yhdenkertainen kirjanpito tuo, jos kerran tilinpäätöksessä tulee kuitenkin seurata saamisia ja velkoja, kun kahdenkertaisessa kirjanpidossa ne saa suoraan taseesta?
kohta 1) menee kirjanpidossa (ja veroilmoituksella ostoihin 333)
2) muut liiketoiminnan kulut (veroilmoituksen kohta 344)
3) muut liiketoiminnan kulut
4) Ulkopuoliset palvelut (vi 334)
5) Eläkekulut (vi 336)
6) Ennakkoverot (vi 365)
tämän perusteella tarvitset kirjanpidossa ainakin 5 eri tiliä, mutta ihan seurannan kannalta noita pienhankintoja on hyvä seurata omalla tilillä, jotta näkee helposti ylittyykö 2500 euron raja.
Veroilmoituksen täyttöohjeissa on mainittu, mitä kuluja mihinkin kohtaan merkitään http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... ikk(29677)
2) Jos varaston arvonmuutokset ovat vähäiset, voi varaston arvon merkitä tilikaudesta toiseen samansuuruiseksi.
3) Tuloslaskelman lisäksi tilinpäätökseen tarvitsee yhdenkertaista kirjanpitoa tehtäessä myös luettelon varoista ja veloista. Tästä syystä en oikein ole ymmärtänyt yhdenkertaisen kirjanpidon ideaa. Mikä helpotusta yhdenkertainen kirjanpito tuo, jos kerran tilinpäätöksessä tulee kuitenkin seurata saamisia ja velkoja, kun kahdenkertaisessa kirjanpidossa ne saa suoraan taseesta?
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21
Re: Aloitetaan alusta
Myokymian tavoin ihmettelen intoa yksinkertaiseen kirjanpitoon. Siihen on oikeus ainoastaan ammatinharjoittajilla. Esim rakennustyömailla keikan heittävä putki- tai sähkömies saattaa olla ammatinharjoittaja, mutta mielestäni pääurakoitsija ei sitä voi olla. Ammatinharjoittajan toiminta perustuu aina omaan ammatin harjoittamiseen. Heti kun palkatut aliurakoitsijat tulevat kuvaan mieltäisin homman liikkenharjoittamiseksi ja kirjanpidon kaksinkertaiseksi.
Re: Aloitetaan alusta
Isot kiitokset Myokymia-lle!
Tarkistan vielä, että pientarvikkeet kannattaisi eritellä siten, että 1) pientarvikkeeet: alle 3 v kestävät ostokset (hiomapaperi, laastikampa, ylärajaa ei ole) ja 2) pienhankinnat (esim sirkkelisaha jms, jossa seurataan 2500 eur rajaa, mistä ylöspäin hankinnat kirjataan kalustoon ja lasketaan poistoja) ?
Jos Pienhankinnat tili ei ylittää vuoden loppuun mennessä 2500 eur ja 850 kpl hinta, niin menee se tilikin suoraan kuluihin kohtaan 344? Kun raja ylittyy, sirtyy koko tilin arvo kalustoon ja lasken poiston ja poiston määrä jää rasittamaan tuloslaskelmaa? Jos kirjaisin yhdelle tilille sirkkelin 600 eur (yli 3v) ja mittanauhan 10eur, niin 2500 raja tulee helposti täynnä ja mittanauha muuttuisi kalustoksi josta tulisi laskea poisto. Olenko oikealla linjalla?
Vero.fi -ssä sanastossa: Ammatinharjoittaja
Itsenäinen yrittäjä, joka harjoittaa elinkeinotoimintaa omaan lukuunsa ja vastaa taloudellisesti omista sitoumuksistaan.
Ammatinharjoittajan toiminta perustuu pääsääntöisesti yrittäjän henkilökohtaiseen ammattitaitoon, eikä toimintaan sitoudu merkittäviä pääomia. Ammatinharjoittaja saa halutessaan pitää vain yhdenkertaista kirjanpitoa.
Eli jos oman työn osuus on pääasiallinen, olen silti ammatinharjoittaja. Tähän asti verottaja on hyväksynyt pienet alihankinnat (esim tilaan sähkötyöt muualta jos kuuluu urakkaan). Ammatinharjoittajalla voi olla myös palkattua työvoimaa, silti täyttää ammatinhar. kriteerit. Ainakin olen asian ymmärtänyt näin, korjatkaa viisammat jos väärin.
Ja olen täysin samaa mieltä, että yhdenkertainen ei olekaan tosiaan yksinkertainen. Alkaa tuntua, että kahdenkertainen olisi järkevämpi, kun sieltä saisi kaikki tiedot suoraan. Molemman lopputulos tulee kuitenkin näyttää melkein samanlainen, pitäisi miettiä siirtymistä kahdenkertaiseen ja tilitoimistoon.
Kiitos kaikille vastaneille ja rauhallista joulua!
Tarkistan vielä, että pientarvikkeet kannattaisi eritellä siten, että 1) pientarvikkeeet: alle 3 v kestävät ostokset (hiomapaperi, laastikampa, ylärajaa ei ole) ja 2) pienhankinnat (esim sirkkelisaha jms, jossa seurataan 2500 eur rajaa, mistä ylöspäin hankinnat kirjataan kalustoon ja lasketaan poistoja) ?
Jos Pienhankinnat tili ei ylittää vuoden loppuun mennessä 2500 eur ja 850 kpl hinta, niin menee se tilikin suoraan kuluihin kohtaan 344? Kun raja ylittyy, sirtyy koko tilin arvo kalustoon ja lasken poiston ja poiston määrä jää rasittamaan tuloslaskelmaa? Jos kirjaisin yhdelle tilille sirkkelin 600 eur (yli 3v) ja mittanauhan 10eur, niin 2500 raja tulee helposti täynnä ja mittanauha muuttuisi kalustoksi josta tulisi laskea poisto. Olenko oikealla linjalla?
Vero.fi -ssä sanastossa: Ammatinharjoittaja
Itsenäinen yrittäjä, joka harjoittaa elinkeinotoimintaa omaan lukuunsa ja vastaa taloudellisesti omista sitoumuksistaan.
Ammatinharjoittajan toiminta perustuu pääsääntöisesti yrittäjän henkilökohtaiseen ammattitaitoon, eikä toimintaan sitoudu merkittäviä pääomia. Ammatinharjoittaja saa halutessaan pitää vain yhdenkertaista kirjanpitoa.
Eli jos oman työn osuus on pääasiallinen, olen silti ammatinharjoittaja. Tähän asti verottaja on hyväksynyt pienet alihankinnat (esim tilaan sähkötyöt muualta jos kuuluu urakkaan). Ammatinharjoittajalla voi olla myös palkattua työvoimaa, silti täyttää ammatinhar. kriteerit. Ainakin olen asian ymmärtänyt näin, korjatkaa viisammat jos väärin.
Ja olen täysin samaa mieltä, että yhdenkertainen ei olekaan tosiaan yksinkertainen. Alkaa tuntua, että kahdenkertainen olisi järkevämpi, kun sieltä saisi kaikki tiedot suoraan. Molemman lopputulos tulee kuitenkin näyttää melkein samanlainen, pitäisi miettiä siirtymistä kahdenkertaiseen ja tilitoimistoon.
Kiitos kaikille vastaneille ja rauhallista joulua!
Re: Aloitetaan alusta
Juuri näin. Useissa tilikartoissa on tilit "kolmen vuoden kalusto" ja "pienhankinnat". Kolmen vuoden kalustolle ei ole euromääräistä ylärajaa, joten sinne voi kirjata vaikka kuinka paljon tavaraa (kunhan käyttöikä alle 3 vuotta). Pienhankinnat taas voivat maksaa korkeintaan 850 e, ja niitä voi yhteensä olla 2500. Tämän perusteella siis kannattaa kaikki mahdollinen kirjata tuonne kolmen vuoden kalustoon.Raksamies kirjoitti:Isot kiitokset Myokymia-lle!
Tarkistan vielä, että pientarvikkeet kannattaisi eritellä siten, että 1) pientarvikkeeet: alle 3 v kestävät ostokset (hiomapaperi, laastikampa, ylärajaa ei ole) ja 2) pienhankinnat (esim sirkkelisaha jms, jossa seurataan 2500 eur rajaa, mistä ylöspäin hankinnat kirjataan kalustoon ja lasketaan poistoja) ?
Jos Pienhankinnat tili ei ylittää vuoden loppuun mennessä 2500 eur ja 850 kpl hinta, niin menee se tilikin suoraan kuluihin kohtaan 344? Kun raja ylittyy, sirtyy koko tilin arvo kalustoon ja lasken poiston ja poiston määrä jää rasittamaan tuloslaskelmaa? Jos kirjaisin yhdelle tilille sirkkelin 600 eur (yli 3v) ja mittanauhan 10eur, niin 2500 raja tulee helposti täynnä ja mittanauha muuttuisi kalustoksi josta tulisi laskea poisto. Olenko oikealla linjalla?
Sinänsä kyllä nuo kaikki saa olla kirjanpidossa kirjattuna samallekin tilille. Mikään lakihan ei vaadi, että pienhankintoja seurataan kirjanpidossa omalla tilillään. Kirjanpidossahan periaatteessa riittäisi, että olisi "lyhyen" tuloslaskelman tilit, joten yksi "muut liiketoiminnan kulut" -tili riittäisi näille hankinnoille, puhelinkuluille, työvaatteille ja suurelle joukolle muita kuluja. Oman seurannan kannalta on vain helpompi, kuin tilejä on hieman enemmänkin kuin mikä on ehdoton välttämättömyys.
Minulla ei sinänsä ollut tarkoitus kritisoida yhdenkertaista kirjanpitoa. Jos joku kokee sen helpommaksi/paremmaksi hyvä niin. Ihmettelen vain miten lainsäätäjä on keksinyt, että helpotetaan ammatinharjoittajien kirjanpitoa mahdollistamalla tämä, mutta silti vaaditaan käytännössä myös taseen tietojen seuraamista, vaikkakaan ei taseen muodossa. En siis vain kykene ymmärtämään logiikkaa tämän takana. Jos tosiasiallisesti haluttaisiin helpottaa hallinnollista taakkaa, vähennettäisiin tietovaatimuksia, sen sijaan että vaaditaan samat tiedot mutta eri muodossa. Itse koen kuitenkin kahdenkertaisen helpompana ja samalla informatiivisempana.
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21
Re: Aloitetaan alusta
Yksi tärkeä etu kahdnekertaisessa kirjanpidossa on se, että tilikauden voi määritellä oman toimintansa kannalta järkevämmäksi kuin kalenterivuosi.
Re: Aloitetaan alusta
Hei! Kaikille foorumilaisille toivon menestyksellistä alanutta uutta vuotta!
Myokymia: olen sun neuvojen avulla kovasti päässyt asiassa eteenpäin ja asiat alkaa nyt olla melkein selvillä! Isot kiitokset!
Tässä nyt kun veroilmoitus tulee kohti antaa, niin törmäsin vielä muutamaan kysymykseen:
Tilinpäätöksen liitteet: eritellyt luettelot tuloslaskelman lisäksi:
1) vaihto-omaisuus - tähän tulee varaston arvo ilmeisesti, eli edellyttää inventaarion tekemistä Jääkö tyhjäksi, jos ``varaston arvo vähäinen``? Jos ei laaditta, niin myöskin tuloslaskelmalle ei tulee varaston muutosta (vuoden alussa, vuoden lopussa, muutos) ollenkaan?
NB! Tässä taas minäkin ihmettelen ``vähäisen`` arvoa, kuten alueella toisessakin viestiketjussa. Jos aineita-tarvikkeita lienee puolikkaat ruuvi-naulalaatikkot jms, niin ymmärtääkseni varastoa ei tarvii laskea??? Perustuen Marjo Salin-n kirjaan.
2) pysyvät vastaavat - ilmeisesti yli 3v kalusto, joka ylittää 850/2500 eur rajan? Jos sellaisia ei ole, luetteloa ei laaditta?
3) saamiset - onko luettelo myyntilaskuista, joita asiakkaat eivät ole vielä maksanut?
4) velat - luettelo ostolaskuista, jotka vuoden lopussa 31.12 ovat olleet maksamatta (maksan esim 01.01?) ?
5) varaukset - onko pakollinen? En tee mitään varauksia.
6) mihin kohtaan kirjanpidossa kirjaan palautettavan ALV-n? negatiivistä kertyy joka kk, koska toiminta käännetyn alv-n alaista, eli myynnistä suoritettava ei tulee ollenkaan. Tuotto se varman ei ole, saako jättää kokonaan kirjaamatta??? Ja veronpalautus (ennakkoverosta)? Kirjataanko kirjanpitoon ollenkaan???
Vielä tuli mieleen veroilmoituksen varallisuuslaskelma: jos ei ole kalustoa (704) josta lasketaan poistoja eikä myös varastoa (709) (koska on vähäinen), niin varallisuuslaskelmaa ei tarvisi täyttää ollenkaan? Taas sama ongelma: tuleeko varastoa laskea tai ei ?! Ainakin minä luokittelisin oman varaston vähäiseksi, koska pääasiallisesti ostan aineita-tarvikkeita sen mukaan kun niitä kuluu, jotain tiedenkin jää varastoon, muuten pitäisi puolikkaat pakkaukset heittää roskiin.
Pistää tosiaan miettimään, miten se yhdenkertainen pitäisi olla helpompi, kun tilinpäätös on jo Oy-n kaltainen, mutta työtä tarvitaan mielestäni huomattavasti enemmän, jotta saataisin sama ainesto kirjanpidosta vuoden lopuksi kun kahdenkertaisesta. Mutta silti en luopuu vielä, homma just alkaa olla selvä ja pakko on yrittäjällä itselläkin ymmärtää kirjanpitoa mielestäni.
Myokymia: olen sun neuvojen avulla kovasti päässyt asiassa eteenpäin ja asiat alkaa nyt olla melkein selvillä! Isot kiitokset!
Tässä nyt kun veroilmoitus tulee kohti antaa, niin törmäsin vielä muutamaan kysymykseen:
Tilinpäätöksen liitteet: eritellyt luettelot tuloslaskelman lisäksi:
1) vaihto-omaisuus - tähän tulee varaston arvo ilmeisesti, eli edellyttää inventaarion tekemistä Jääkö tyhjäksi, jos ``varaston arvo vähäinen``? Jos ei laaditta, niin myöskin tuloslaskelmalle ei tulee varaston muutosta (vuoden alussa, vuoden lopussa, muutos) ollenkaan?
NB! Tässä taas minäkin ihmettelen ``vähäisen`` arvoa, kuten alueella toisessakin viestiketjussa. Jos aineita-tarvikkeita lienee puolikkaat ruuvi-naulalaatikkot jms, niin ymmärtääkseni varastoa ei tarvii laskea??? Perustuen Marjo Salin-n kirjaan.
2) pysyvät vastaavat - ilmeisesti yli 3v kalusto, joka ylittää 850/2500 eur rajan? Jos sellaisia ei ole, luetteloa ei laaditta?
3) saamiset - onko luettelo myyntilaskuista, joita asiakkaat eivät ole vielä maksanut?
4) velat - luettelo ostolaskuista, jotka vuoden lopussa 31.12 ovat olleet maksamatta (maksan esim 01.01?) ?
5) varaukset - onko pakollinen? En tee mitään varauksia.
6) mihin kohtaan kirjanpidossa kirjaan palautettavan ALV-n? negatiivistä kertyy joka kk, koska toiminta käännetyn alv-n alaista, eli myynnistä suoritettava ei tulee ollenkaan. Tuotto se varman ei ole, saako jättää kokonaan kirjaamatta??? Ja veronpalautus (ennakkoverosta)? Kirjataanko kirjanpitoon ollenkaan???
Vielä tuli mieleen veroilmoituksen varallisuuslaskelma: jos ei ole kalustoa (704) josta lasketaan poistoja eikä myös varastoa (709) (koska on vähäinen), niin varallisuuslaskelmaa ei tarvisi täyttää ollenkaan? Taas sama ongelma: tuleeko varastoa laskea tai ei ?! Ainakin minä luokittelisin oman varaston vähäiseksi, koska pääasiallisesti ostan aineita-tarvikkeita sen mukaan kun niitä kuluu, jotain tiedenkin jää varastoon, muuten pitäisi puolikkaat pakkaukset heittää roskiin.
Pistää tosiaan miettimään, miten se yhdenkertainen pitäisi olla helpompi, kun tilinpäätös on jo Oy-n kaltainen, mutta työtä tarvitaan mielestäni huomattavasti enemmän, jotta saataisin sama ainesto kirjanpidosta vuoden lopuksi kun kahdenkertaisesta. Mutta silti en luopuu vielä, homma just alkaa olla selvä ja pakko on yrittäjällä itselläkin ymmärtää kirjanpitoa mielestäni.
Re: Aloitetaan alusta
Kannattaakohan kirjanpidossa olla ollenkaan mitään "menot" kohtaa, vai kannattaako vain eritellä ne juurikin pienhankinnat jne..