Pari kysymystä alv- ja palkanmaksukirjauksiin liittyen

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Lily
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Loka 2012, 14:04

Pari kysymystä alv- ja palkanmaksukirjauksiin liittyen

Viesti Kirjoittaja Lily »

Hei!

Olen uusi palstalla ja uusi kirjanpidon tekijä :) Kirjanpidon perusteet ovat teoriatasolla hallussa, mut nyt olen aloittanut pienen osakeyhtiön kirjanpidon tekemisen atk-ohjelmalla. Ihan hyvin on sujunut, mutta muutama epäselvä asia/kysymys tuli ensimmäisten kirjausten kohdalla:

- alv-kirjauksista. Olen siis siirtänyt kesken tilikauden saldot uuteen atk-ohjelmaan. Tällöin siirtyi tilille "ed. kk. alv-velka" 4218,17 €. Syyskuun kirjauksissa (ensimmäinen kuukausi, minkä tein), maksettiin alvia 3594,70 €. Tuo "ed. kk. alv-velka" tarkoittanee samaa kuin "maksettava alv", joten tein kirjauksen Per ed. kk. alv-velka An pankkitili. Jotenkin logiikkani mukaan tuon alv-velkatilin pitäisi nollautua, mutta nyt sinne jäi siis saldoa 623,47? Kuuluuko sen edes nollautua?

- palkkakirjauksista. Eikö ennakonpidätysvelkojen pitäisi siirtyä aina seuraavalle kuukaudelle, koska ennakonpidätys maksetaan seuraavan kuun 12. päivään mennessä? Esimerkiksi syyskuussa on maksettu yrityksen omistajan elokuun palkasta ennakonpidätys + sotu 1084,80, ja logiikkani mukaan saldoja siirrettäessä olisi tämän verran em. velkoja siirtynyt myös, mutta niitä ei ole. Saldot on siis siirretty toisesta kirjanpito-ohjelmasta... Joten kun maksan/maksoin pois nuo velat, mikä voi olla vastakirjaus?

Kiitos jo etukäteen jos joku ehtii auttaa, toivottavasti osasin ilmaista itseni joten kuten selkeästi :)
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: Pari kysymystä alv- ja palkanmaksukirjauksiin liittyen

Viesti Kirjoittaja Primrose »

Lily kirjoitti:- alv-kirjauksista. Olen siis siirtänyt kesken tilikauden saldot uuteen atk-ohjelmaan. Tällöin siirtyi tilille "ed. kk. alv-velka" 4218,17 €. Syyskuun kirjauksissa (ensimmäinen kuukausi, minkä tein), maksettiin alvia 3594,70 €. Tuo "ed. kk. alv-velka" tarkoittanee samaa kuin "maksettava alv", joten tein kirjauksen Per ed. kk. alv-velka An pankkitili. Jotenkin logiikkani mukaan tuon alv-velkatilin pitäisi nollautua, mutta nyt sinne jäi siis saldoa 623,47? Kuuluuko sen edes nollautua?
Alv-velkatilillä on aina kahden kk:n alv-velat kun kirjanpito on tehty loppuun ko. kuulta, koska maksu tapahtuu vasta ylikuun 12.pvä. Eli jos siirsit elokuun saldot ohjelmaan ja teit sillä syyskuun, niin velkatilillä pitäisi olla syyskuun maksun (eli heinäkuun alvin) jälkeen vielä elokuun ja syyskuun alv. Toinen kk voi olla myös saamisella. Elokuun alv:n maksu tapahtuu lokakuussa, jonka jälkeen sinne jää vielä syyskuun alv sekä uutena lokakuun alv. Saaminen voi palautua tilille heti seuraavan kuunkin aikana, jos sen verottajalle nopeasti ilmoittaa.
Lily kirjoitti:- palkkakirjauksista. Eikö ennakonpidätysvelkojen pitäisi siirtyä aina seuraavalle kuukaudelle, koska ennakonpidätys maksetaan seuraavan kuun 12. päivään mennessä? Esimerkiksi syyskuussa on maksettu yrityksen omistajan elokuun palkasta ennakonpidätys + sotu 1084,80, ja logiikkani mukaan saldoja siirrettäessä olisi tämän verran em. velkoja siirtynyt myös, mutta niitä ei ole. Saldot on siis siirretty toisesta kirjanpito-ohjelmasta... Joten kun maksan/maksoin pois nuo velat, mikä voi olla vastakirjaus?
Samalla tavalla siirtyy kuin alvikin, mutta vain kuukausi kerrallaan -siis jos palkat ovat säännölliset. Aina kun kirjataan itse palkkakirjaus, pitäisi myös kirjata samalla ep velka, sotut, tyelit, jäsenmaksut ja ttvm -velat kreditiin ja itse palkkasumma debetiin ja vielä kreditiin pankkitililtä (tai velkoihin) se, mitä maksetaan työntekijälle. Veikkaisin, että tässä tapauksessa elokuulta puuttuu koko palkkakirjaus tai se on kirjattu pelkästään nettosummaisena tulokseen. Tarkista asia ja korjaa kirjaukset menemään oikein.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
Lily
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Loka 2012, 14:04

Re: Pari kysymystä alv- ja palkanmaksukirjauksiin liittyen

Viesti Kirjoittaja Lily »

Kiitos vastauksista, nämä auttoivat :)
Vastaa Viestiin