Tappio ja tilin alkusaldo

Keskustelua ilmaisesta Tappio-nimisestä kirjanpito-ohjelmasta.
kepponen
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 11:20

Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja kepponen »

Olen toistuvasti yrittänyt ja saanutkin luotua tappioon tarvittavan tilikartan, mutta miten ihmeessä mä saan sinne sen tilin alkusaldon?
Jossain ketjussa mainittiin 0-tili, mutta ei kyllä auennut mulle vieläkään.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Lyhyesti: tilinavauskirjauksella.

Eli ensimmäisessä tilikauden kirjauksessa kirjaat alkusaldot debet- ja kredit puolille. Täällä on esimerkkikin asiasta:

http://www.kirjanpitofoorumi.com/download/file.php?id=7
kepponen
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 11:20

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja kepponen »

Seuraava ongelma :D , mä en saa tuota tiedostoa auki....
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja Moderator »

kepponen kirjoitti:Seuraava ongelma :D , mä en saa tuota tiedostoa auki....
Se on zip-arkisto, jonka sisältä löytyy Tappiolla aukeava tiedosto.

Pura ensin arkisto (esim napsauttamalla tiedostoa hiiren oikeanpuolimmaisella painikkeella ja valitsemalla "pura" tai englanniksi "extract". Sen jälkeen avaa Tappio ja valitse tilikausi --> avaa tilikausi ja valitse kyseinen purkamasi tiedosto.
kepponen
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 11:20

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja kepponen »

Sainkin auki, kunhan hetken pähkäilin...
Kyseessä on "emoyhdistyksen" alajaosto, joka on ihan ihka uusi ja aloittanut toimintansa 1.1.2011, alkusaldoa on vain jäsenmaksupalaute.
Tämä on siis pankkitilin saldona.
Mikä sille on se vastatili?
kepponen
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 11:20

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja kepponen »

Kun siis viennithän on muuten oikein, mutta tulos on miinusmerkkinen kun tappiossa näkyy alkusaldona 0 euroa.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja Andy »

kepponen kirjoitti:Sainkin auki, kunhan hetken pähkäilin...
Kyseessä on "emoyhdistyksen" alajaosto, joka on ihan ihka uusi ja aloittanut toimintansa 1.1.2011, alkusaldoa on vain jäsenmaksupalaute.
Tämä on siis pankkitilin saldona.
Mikä sille on se vastatili?
Pankkitilihän on taseen Vastaavaa -puolella. Se tarkoittaa sitä, että vastakirjaus tulee väkisinkin taseen Vastattavaa -puolelle sillä kuten sanottu, tuloslaskelma alkaa nollasta tilinavauksessa.

Vastattavaa -puolen tili on luultavasti jokin Oman pääoman alatili. Mikä tarkalleen, sitä en uskalla varmuudella sanoa tutkimatta asiaa tarkemmin, mutta veikkaisin että kyseessä on joko "edellisen tilikauden voittovarat" -tili tai joko "sidotun-" tai "vapaan" oman pääoman -tili.
kepponen
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 11:20

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja kepponen »

0-tositteella on tehty tilien avaukset, mutta silti tulos näyttää nyt miinusmerkkiseltä, kun tappion alkusaldo on 0,00.
Mä en nyt tajua :oops:
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Voisitko vaikka ottaa printscreenin Tappiosta ja lähettää sen kuvana viestin yhteydessä?

Tai jos se tuntuu hankalalta, niin kirjoittaa tilinavauskirjauksesi tänne, niin että käsitän paremmin ongelman.

Sanot että tulos näyttää miinumerkkiseltä tilinavauksessa. Se kuulostaa oudolta, sillä tuloslaskelman puolelle ei kuuluisi tilinavauksessa kirjata yhtikäs mitään, sen kummemmin plussaa tai miinusta.
kepponen
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 11:20

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja kepponen »

Siis mähän olen paukuttanut koko vuoden tapahtumat sinne, ja tulos on negatiivinen vaikka tosiasiassa tilillä on rahaa.
Nyt epäilen jo kovasti että mulla on joku tili väärällä puolella :oops:
Liitteet
tappio ongelma.jpg
tappio ongelma.jpg (124.07 KiB) Katsottu 17235 kertaa
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Tarkoitin kuvakaappausta taseen puolelta, pahoittelen väärinkäsitystä. En tuosta päiväkirjasta hahmota tilannetta vielä.

Sanon kuitenkin, että kirjanpidossa tulos voi hyvinkin näyttää miinusta vaikka tilillä olisi rahaa (ja sama pätee toisin päin).
kepponen
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 11:20

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja kepponen »

Mistäs mä sitten tiedän onko tää ns mennyt oikein vai ei?

Tase täsmää kyllä, ainakin molemmilla puolilla on samat summat :D
Liitteet
tase.jpg
tase.jpg (190.35 KiB) Katsottu 17232 kertaa
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tappio ja tilin alkusaldo

Viesti Kirjoittaja Andy »

kepponen kirjoitti:0-tositteella on tehty tilien avaukset, mutta silti tulos näyttää nyt miinusmerkkiseltä, kun tappion alkusaldo on 0,00.
Mä en nyt tajua :oops:
Hei!

Tulos näyttää negatiivista siitä yksinkertaisesta syystä, että tilikaudella on ollut enemmän menoja kuin tuloja. Ainoat tuosta päiväkirjasta näkyvät tulot ovat olleet nuo jäsenmaksupalautteet 1869 € mutta kuluja on ollut reippaasti mm. 3.1. 6000 €. Jos kulut ovat suuremmat kuin tulot niin tilikausi on tappiollinen. Pankkitilin saldo kertoo vain sen onko tilillä vielä rahaa jäljellä. Ei sitä, onko tilikausi ollut voitollinen vai tappiollinen.
Vastaa Viestiin