Sijoitus

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Meku
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Heinä 2011, 06:48

Sijoitus

Viesti Kirjoittaja Meku »

Hei!

Nyt seuraa taas tyhmääkin tyhmempi kysymys. Yritysneuvonnasta minua ohjeistettiin, että jos minä maksan (omalta henk koht tililtäni) jotain esimerkiksi liikuntaharrastuslaskuja, niin voin merkitä sen laskun firmani (Oy) kirjanpitoon "sijoituksena". (Siis EN nosta rahaa.) Niinkuin nyt minulla on sitten eräästä kuntokurssista lasku. Tämä lasku sitten helpottaisi yritykseni ALV:n maksuissa yritysneuvojan mukaan? Nyt kirjanpitäjäni sanoi, ettei tämä lasku ole mitenkään hyödyksi ja sitä ei voi merkitä mihinkään. Mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa, kuka tässä on oikeassa?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Sijoitus

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Mahdotonta sanoa kuka on oikeassa, tuntematta tapausta yksilökohtaisesti (eikä ehkä sittenkään)

Miten tämä kuntokurssi liittyy yrityksen toimintaan?

Oy voi kyllä maksaa työntekijöiden liikunta- ja kulttuuritoiminnan kuluja tietyin edellytyksin, mutta jos kyse on henkilökuntaedusta, ALV ei ole vähennyskelpoinen, koska ne katsotaan yksityiseksi kulutukseksi.

Jos yritykselle kuuluvia kuluja maksetaan henkilökohtaiselta tililtä, voidaan nämä maksut kirjata yrityksen kirjanpitoon kuluiksi ja toisaalta velaksi omistajalle tai omistajan sijoitukseksi yhtiöön.
Meku
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Heinä 2011, 06:48

Re: Sijoitus

Viesti Kirjoittaja Meku »

myokymia kirjoitti:omistajan sijoitukseksi yhtiöön.
Tästä se neuvoja puhuikin. En siis ole nostanut penniäkään firman rahoja vaan näistä kuiteista pitäisi olla neuvojan mukaan jotain helpotusta yrityksen verotuksessa kun ne merkitään jotenkin "sijoituksena". Äsh, en vaan tajua mitä ihmettä se neuvoja sitten tarkoitti, mikä ihme sijoitus se kuitti on, missä ja miten se sitten voi olla hyödyksi.

Jos ostan jotain tarvikkeita, vaikka vasaran firmaani, voin toki merkitä sen kuitin kirjanpitoon ja saan rahani pois mutta tässä ei tietenkään ole siitä kysymys, maksoinhan liikuntani itse.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Sijoitus

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Meku kirjoitti: Tästä se neuvoja puhuikin. En siis ole nostanut penniäkään firman rahoja vaan näistä kuiteista pitäisi olla neuvojan mukaan jotain helpotusta yrityksen verotuksessa kun ne merkitään jotenkin "sijoituksena". Äsh, en vaan tajua mitä ihmettä se neuvoja sitten tarkoitti, mikä ihme sijoitus se kuitti on, missä ja miten se sitten voi olla hyödyksi.
Jos laskut maksettaisiin yrityksen tililtä, kirjataan menot ao kulutilille ja toisaalta yrityksen pankkitililitä tai vastaavalta. Jos taas maksat yritykselle kuuluvia kuluja henkilökohtaisilla varoilla, voidaan menot kirjata yrityksen kuluihin kuitin/laskun mukaan ja vastinkirjauksena on pankktilin sijaan omistajan sijoitus yhtiöön. Kun kulut ovat kirjanpidossa ne pienentävät yrityksen verotettavaa voittoa, vaikka omistaja olisikin maksanut kulut henkilökohtaisilla varoilla.

Pyydä vielä rohkeasti kirjanpitäjältäsi, että se selittää, jos ei aukene. Sitä vartenhan kirjanpitäjä on, että se neuvoo ja avustaa. En tarkoita etteikö täällä saisi kysellä, päinvastoin kannustan siihenkin, mutta sinun kirjanpitäjäsi tuntee sinun tilanteesi parhaiten, ja näitä asioita on monesti helpompi selittää kasvotusten.
Meku
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Heinä 2011, 06:48

Re: Sijoitus

Viesti Kirjoittaja Meku »

^ Kiitos tuosta vastauksesta, nuo sanamuodot avasivat asian minunkin umpiluupäähäni! :D Tosi selkeästi ilmaistu ja sittenhän asia on selvä. Joo, pähkäilen asiaa vielä kirjanpitäjänikin kanssa, meillä ollut yhteistyötä jo vajaa parikyt vuotta, että kyllä "uskallan" kysellä. :wink: Tämä osakeyhtiö- yhtiömuoto on minulle vain aivan uusi, joten tässä tulee vielä paljon uusia käänteitä.
Vastaa Viestiin