Työntekijä maksaa yrityksen kuluja

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Prikulleen
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Marras 2011, 12:58

Työntekijä maksaa yrityksen kuluja

Viesti Kirjoittaja Prikulleen »

Hei

Miten tehdään yksinkertaisimmalla tavalla seuraava kirjaus. Työntekijäni on maksanut omalla
kustannuksellaan ammattikirjallisuutta, jonka kuitin hän antaa yrityksen kirjanpitoon.
Miten kirjaus tehdään? Eli työntekijä haluaa kirjasta maksamansa hinnan takaisin.
Kysymys on toiminimestä. Jos yrittäjä tekee itse ostoksen omasta pussistaan ja laittaa kuitin kirjanpitoon, voisitteko kertoa samantien senkin kirjauksen.

Kiitos
Prikulleen
Toppari
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Elo 2011, 17:13

Re: Työntekijä maksaa yrityksen kuluja

Viesti Kirjoittaja Toppari »

Koska kuitti tapahtumasta jää yrityksen kirjanpitoon, niin voit oikaista ja kirjata tapahtuman ikään kuin yritys olisi maksanut ostoksen suoraan itse. Esimerkiksi niin, että kirjataan Per Kulutili An Pankkitili (jos summa maksetaan työntekijälle tilisiirtona pankkitililtä).

Jos yrittäjä itse tekee ostoksen omasta pussistaan niin kyseessä on toiminimen kohdalla yksityissijoitus, joka kirjataan Per Kulutili An yksityissijoitukset.
Prikulleen
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Marras 2011, 12:58

Re: Työntekijä maksaa yrityksen kuluja

Viesti Kirjoittaja Prikulleen »

Eli tuohon jälkimmäiseen kirjaukseen ei tule mukaan mitään kassakirjauksia. Kassa ohitetaan kokonaan?
Kiitos
terveisin
Prikulleen
Toppari
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Elo 2011, 17:13

Re: Työntekijä maksaa yrityksen kuluja

Viesti Kirjoittaja Toppari »

Prikulleen kirjoitti:Eli tuohon jälkimmäiseen kirjaukseen ei tule mukaan mitään kassakirjauksia. Kassa ohitetaan kokonaan?
Kiitos
terveisin
Prikulleen
Näin on, kassaa ei tarvita tuossa tapauksessa lainkaan.
Vastaa Viestiin