As Oy maksettujen vastikkeiden täsmäytys *hermo karkaa just*

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

As Oy maksettujen vastikkeiden täsmäytys *hermo karkaa just*

Viesti Kirjoittaja Marella »

Purkaukseni koskee asiakasta As Oy Kaikkisekaisin.

*Edit esikatselun jälkeen :arrow: tulipa pitkä (jossain sitä pitää päästää höyryä ulos...), asia kohdassa 'ongelma'*

Tausta: 6 asunnon rivari. Olen tehnyt ko asiakkaan kirjanpidon vuodelta 2009 ja silloin tositemateriaalista puuttui jonkunverran laskuja joita pyytelin toimittajilta. Kirjauksista tuli jonkun verran palautetta (asiakas mm. väitti joitakin alkavassa taseessa olleita eriä maksetuiksi, vaikka maksuja ei näkynyt tiliotteella, ja pyynnöstä huolimatta ei toimittanut maksukuitteja). Selvitystyöstä johtuen lasku oli suurehko. Huokasin helpotuksesta, kun sain tp:n pakettiin ja toivottelin mielessäni hyvästit asiakkaalle :mrgreen:

2010: Asiakas (=isännöitsijä) tuo 2010 vuoden tositemateriaalin pääsiäisviikolla :shock: Maksetuista laskuista puuttuu arviolta puolet, tiliotteita ei ole ainoastaan pankkitilin tapahtumalistaus koko vuodelta. Ilmoitin, että tämän aineiston kanssa en lähde kirjanpitoa tekemään. Laskut ja tiliotteet pitää löytyä. Niitä sitten on tippunut pikkuhiljaa, osa asiakkaan tuomana ja osan olen pyytänyt toimittajilta. Tilinpäätös lopulta kasassa ja asiakas noutanut.

Ongelma Tänään sain sähköpostia, että hänen maksamat vastikkeet on väärin kirjanpidossa (maksanut enemmän kuin kirjattu kirjanpitoon). Toki on mahdollista, että kun noita maksettuja vastikkeita olen kustannuspaikan kanssa seurannut niin tulee numeroissa typo ja menee väärän asunnon vastikkeeksi.

Mutta siis kummalle kuuluu vastikkeiden täsmäytys? Edelleen isännöitsijälle vai kirjanpitäjälle kun isännöitsijä evo?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: As Oy maksettujen vastikkeiden täsmäytys *hermo karkaa j

Viesti Kirjoittaja Andy »

Ikävältä tilanteelta kuulostaa :S

Voisiko tuossa olla kompromissin paikka, kun ei kerran oikein voi varmasti etukäteen sanoa onko virhe asiakkaan päässä vai kirjanpidossa (esim juuri noiden kustannuspaikkojen väärin näppäilyn vuoksi). Kompromissiratkaisu voisi mennä siten, että käyt kirjaukset läpi ja jos huomaat virheen omassa työssäsi niin korjaat sen ilman lisäveloitusta, mutta jos virhe paljastuu asiakkaan tekemäksi, niin laskutat tekemästäsi extratyöstä lisää.
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: As Oy maksettujen vastikkeiden täsmäytys *hermo karkaa j

Viesti Kirjoittaja Marella »

Tämä asiakkaan kohdalla ongelma on ohi. Laiton printscreenin hänen maksamiksi kirjatuista vastikkeista (en voinut itse tarkistaa, koska asiakas oli jo hakenut tositematskun) ja paluupostissa tuli viesti, että hän olikin itse laskenut väärin.

Edelleen pohdin, voiko kirjanpitäjä olla vastuussa vastikesaatavien oikeellisuudesta?

Parin asiakkaan kanssa kuvio menee niin, että kirjaan maksetut yhtiö/vesivastikkeet kustannuspaikoille (asunnon numero/nimi/maksun viite/ei voi kohdistaa) ja annan tämän listan isännöitsijälle tarkistettavaksi ennen tp:n tekoa. Mutta entäs jos asiakas (isännöitsijä) alkaa myöhemmin rutisemaan, että saatavat on väärin? Pitäisikö näihin listoihin ottaa kuittaus vai kattaako tilinpäätöksen allekirjoitus asian?

Kaikkien as oy:den kanssa on kirjallinen sopimus http://www.taloushallintoliitto.fi/@Bin ... opimus.pdf
johon on kirjattu, että asiakas toimittaa liitteen 2 mukaisen aineiston
Liite 2:
-tilikauden tiliotteet ja tositteet
-tilikaudelle kohdistuvat kululaskut
-päätös kiinteistöverotuksesta
-vastuuerittely lainoista
-hoitovastikesaatavat
-muut vastikesaatavat
Taloksi
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Heinä 2011, 18:02

Re: As Oy maksettujen vastikkeiden täsmäytys *hermo karkaa j

Viesti Kirjoittaja Taloksi »

Se joka kirjaa vastikkeet taitaa olla vastuussa.
Vastaa Viestiin