tmi:n auton kulut ja verotus

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
hanna741
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Syys 2011, 10:10

tmi:n auton kulut ja verotus

Viesti Kirjoittaja hanna741 »

Olen tuleva yrittäjä ja suunnittelen auton ostoa toiminimeni nimissä. Työni tulee olemaan reissutyötä asiakkaalta toiselle ja ajokm-määrä yrittäjänä arviolta 40 tkm. Olen arvioinut että yksityisajoja olisi noin 7-8 % tähän päälle, koska tosielämässä en tarvitse paljonkaan autoa yksityismenoihin. Toimintani tulee olemaan alv-velvollista joten ostan alv-vähennyskelpoisen auton.
En ole vieläkään saanut ihan tarkkaa kuvaa seuraavista asioista koskien verotusta/vähennyksiä, joten voisiko joku pätevä auttaa olenko ymmärtänyt kaiken oikein?
1. Eli koska tulen käyttämään ajopäiväkirjaa, josta käy ilmi yksityisajot ja työajot, niin saan vähentää polttoaineen alvit työajokm:n osalta ja jätän yksityisajojen alvit itse maksettaviksi, eikö niin? Alv-ilmoituksessa siis poistan vähennyksistä tuon yksityisajojen osuuden.
2. Ja sitten polttoainekulut voin vähentää kirjanpidossa siten, että veroilmoituksessa huomioin yksityisajojen määrän ja poistan sen osuuden vähennyksistä? (ajopäiväkirja liitteeksi)
3. Ja sama koskee tietysti myös auton muita kuluja, eli huoltoja ym. - niiden vähennyksistä poistan verotuksessa prosenttiosuuden, joka vastaa yksityiskäyttöä.
Olen kiitollinen jos joku vastaisi joka varmasti tietää. Haluan että itselläni on varma tieto ja kuva, etten tee mitään väärin. Kirjanpitäjä on vasta hakusessa, hän varmaan tietäisi..
Toppari
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Elo 2011, 17:13

Re: tmi:n auton kulut ja verotus

Viesti Kirjoittaja Toppari »

hanna741 kirjoitti: 1. Eli koska tulen käyttämään ajopäiväkirjaa, josta käy ilmi yksityisajot ja työajot, niin saan vähentää polttoaineen alvit työajokm:n osalta ja jätän yksityisajojen alvit itse maksettaviksi, eikö niin? Alv-ilmoituksessa siis poistan vähennyksistä tuon yksityisajojen osuuden.
Kyllä saat vähentää alvit, mutta vain jos kyseessä on muu kuin henkilöauto (esim. pakettiauto tai taksi). Jos kyseessä on tavallinen henkilöauto niin kilometrinkin yksityisajolla menetät alv-vähennysoikeuden.
hanna741 kirjoitti: 2. Ja sitten polttoainekulut voin vähentää kirjanpidossa siten, että veroilmoituksessa huomioin yksityisajojen määrän ja poistan sen osuuden vähennyksistä? (ajopäiväkirja liitteeksi)
Onnistuu näinkin, jos et suoraan kirjanpidossa halua kirjata yksityiskäytön osuutta pois.
hanna741 kirjoitti: 3. Ja sama koskee tietysti myös auton muita kuluja, eli huoltoja ym. - niiden vähennyksistä poistan verotuksessa prosenttiosuuden, joka vastaa yksityiskäyttöä.
Kyllä, yksityiskäytön osuus on vähennettävä kuluista kuten sanoit.
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: tmi:n auton kulut ja verotus

Viesti Kirjoittaja Primrose »

Lisäys vielä edelliseen: kirjanpidossa kannattanee suoraan kuitin tullessa vastaan kirjata oman käytön osuus yksityisotoksi, niin ei veroilmoituksella tai kausiveroilmoituksella sitä tarvitse enempää miettiä. Jos omien ajojen määrä on epävarma, tekisin itse varmaan niin, että kirjaisin omaan käyttöön yläkanttiin arvioiden summan (eli tässä esimerkkitapauksessa vaikka 15 %), eli alv-vähennystä tulisi alkuun todennäköisesti vähemmän kuin oikeasti pitäisi ja kun tilikauden lopussa on tiedossa oikeat ajokilometrit ja käyttöprosentit, niin ne korjaisin sitten viimeiselle kuukaudelle pois yksityiskäytöstä ja alv-tilille kulujen lisäykseksi. Verottaja tykkää enemmän kun maksaa etukäteen alveja kuin että vähentää etukäteen.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
Toppari
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Elo 2011, 17:13

Re: tmi:n auton kulut ja verotus

Viesti Kirjoittaja Toppari »

Tuo on hyvä pointti, kiitos lisäyksestä Primrose!
Vastaa Viestiin