Verkostoituminen - Mistä "yrittäjäkavereita"?

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
Tucho
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Maalis 2011, 09:07

Verkostoituminen - Mistä "yrittäjäkavereita"?

Viesti Kirjoittaja Tucho »

Heippa.

Jotain yrittämiseen liittyyvää etsiskelin netistä ja löysin itseni täältä.

Hetken aikaa lueskelin ja totesin aiheiden olevan ihan asiallisia ja foorumin muutenkin mukavaksi jotenka päätin rekisteröityä.

Itse asiaan;
Ideoita pyörii mielessä kokoajan ja kaikenlaista tulee yritettyä. Usein kuitenkin hyvätkin projektit kaatuvat jaksamisen ja ajan puutteeseen sekä "yksinyrittämisen" tuomaan kapeakatseisuuteen. Usein tulee mieleen, että olisi kiva jos olisi muutama semmoinen yrittäjähenkinen hyvä kaveri joidenka kanssa asioita miettisi ja veisi eteenpäin.

Suomi on kuitenkin metsäinen maa ja sen kansalaiset ujoja ja sulkeutuneita, noin stereotyyppisesti ajateltuna.

Moniko tämän foorumin yrittäjistä puuhailee itsekseen? Jos toimii yhdessä muiden kanssa, niin mistä niitä yrittäjähenkisiä kavereita on mukaan tarttunut? Oletko kenties itse tarttunut jonkun toisen matkaan?

Sekavasti kysytty, mutta ehkä joku ymmärsikin.

Btv, lisäsin foorumin Suomen Foorumilistalle
http://tuchosoft.net/foorumilista/tiedot.php?id=2618
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Verkostoituminen - Mistä "yrittäjäkavereita"?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Erinomainen kysymys!

Joskus on itsekin tullut mietittyä esimerkiksi osuuskuntakuvion pystyttämistä riittävän monella jäsenellä (olikohan vaadittu määrä 7), jolloin ketään jäsenistä ei katsottaisi yrittäjäksi mikä taas palauttaisi jäsenet sosiaaliturvan piiriin. Tällä hetkellä menee ihan kivasti kyllä, mutta jotenkin on aina olemassa se ikävä tunne siitä, että jos jossain vaiheessa tulee huonompi vuosi, niin oikein minkäänlaista turvaverkkoa ei ole olemassa jos on suomalainen yrittäjä. Esim työttömyystuen saaminen vaatii käsittääkseni yritystoiminnan lopettamisen kokonaan, mikä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto jos firmaa on rakentanut ja kehittänyt vuosia.

Itselläni on usein samantapaisia tuntemuksia kuin viestistäsi välittyi: ajatuksia ja ideoita olisi paljon, mutta aikaa niin kovin vähän. Ja sen lisäksi kaiken uuden rakentaminen osoittautuu aina paljon monimutkaisemmaksi, hankalammaksi ja enemmän aikaa vieväksi kuin olisi aluksi voinut kuvitella. Ideoiden toteuttamiseen vaaditaan myös pääomaa, sillä esimerkiksi tuotantokustannukset ovat suhteettoman suuret jos on varaa tilata vain pieniä määriä --> tuotteesta tulee niin kallis, että sitä ei saa myytyä ja idea kuolee. Ennen kaikkea tarvitaan kokemusta: mistä mitäkin kannattaa ostaa ja miten ja kenelle sitä kannattaa myydä.

Alkuhöpinöiden jälkeen yritän vastata paremmin viestiisi:
Allekirjoitan tuon ujouden ja sulkeutuneisuuden, joka meitä suomalaisia vaivaa. Ihan helpolla ei tutustu uusiin ihmisiin, varsinkaan pienemmillä paikkakunnilla.
Mistä itse olen löytänyt yrittäjähenkisiä kavereita (vaikka enemmänkin voisi olla):
1. Koulusta -opiskelin 4,5 vuotta ammattikorkeakoulussa, jonka opintoihin sisältyi runsaasti yrittämisen harjoittelua ja muutenkin yrittäjyyteen kannustettiin ahkerasti. Osittain tästä johtuen luokaltani ryhtyikin moni oppilas yrittäjäksi ja heidän kanssaan on mahdollista vaihtaa yrittämiseen liittyviä kokemuksia.
2. Suomen Yrittäjistä -Suurehkosta jäsenmaksusta on neuvontapalveluiden lisäksi se ilo, että paikallisjaoston kokouksiin osallistumalla saa kontaktia muihin paikkakunnan yrittäjiin. Tilaisuudet ovat meillä olleet mukavia ilmapiiriltään ja ilmassa leijuu yhteistyön mahdollisuuksia muiden yrittäjien kanssa. Lisäksi on mukava suht nuorena kaverina tavata vanhempia ja kokeneempia yrittäjiä, joilta voi oppia paljon!
3. Netistä -Tämä on tietysti aika ilmeinen kohta, mutta pakko kai internetkin on mainita. Netissä suomalainen ujo ihminenkin kommunikoi suht vapaasti tuntemattomien ihmisten kanssa. Siksi netti on niin hyvä paikka samanhenkisten ja samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten löytämiseen. Kirjanpitofoorumin lisäksi on olemassa muitakin yrittämiseen liittyviä foorumeita, kuten yrittajat24 ja tietysti suomi24:n yrittämiseen liittyvät osiot, joskin jälkimmäisen paikan keskustelut eivät ole jostain syystä aina niin kauhean tasokkaita :) Mutta osallistumalla nettiyhteisöjen toimintaan voi välillä löytää todella mukavia ihmisiä!
Lauri Kutinlahti
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 14:43
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Verkostoituminen - Mistä "yrittäjäkavereita"?

Viesti Kirjoittaja Lauri Kutinlahti »

Morjens Foorumilaiset!

Olen itse harkinnut pitkään yrittäjäksi ryhtymistä ja viime perjantaina vihdoin perustin oman toiminimeni. Se on vielä lähinnä sivuprojekti, mutta sen painoarvo kasvaa jatkuvasti.

Netin kautta löytää yrittäystäviä. En tiedä osuuksia, mutta suomalaisista twitterin käyttäjistä tosi moni tuntuu olevan yrittäjä. Kannattaa tutustua ja seurata minua ( https://twitter.com/#!/LauriKutinlahti ) :lol:

Suomeen on perustettu ystäväyrittäjien-yhteisö https://www.facebook.com/friendtrepreneur jonka tarkoituksena on saattaa yrittäjiä yhteen hyvässä hengessä. Tulevana perjantaina järjestetään Tampereella seurava friedtrepreneurien tapaaminen

Minä bloggaan yrittäjyydestä osoitteessa http://www.menestyminen.fi/ ja sattumalta kirjoitin pari viikkoa sitten yhtiökumppanien etsimisestä: http://www.menestyminen.fi/2011/02/yhti ... etsimassa/

Terveisin,
Lauri
Menestyminen.fi -- Ohjeita menestyvän yrityksen perustamiseksi
Lauri Kutinlahti
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 14:43
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Verkostoituminen - Mistä "yrittäjäkavereita"?

Viesti Kirjoittaja Lauri Kutinlahti »

Tulipa mieleeni ihan yksi sellainen asia, jolla saa kaverin innostumaan asiastasi tai olemaan eri mieltä. Tämä temppu on se, että kerrot miksi sinun ideallasi on merkitystä. Miksi se on tarpeellinen? Olen huomannut tämän toimivan oikein hyvin.

Ihmiset, jotka ovat innostuneita asiastasi, ovat potentiaalisempia yhtiökumppaneita.


Olen napannut ajatuksen tästä videosta
http://www.ted.com/talks/simon_sinek_ho ... ction.html.
Menestyminen.fi -- Ohjeita menestyvän yrityksen perustamiseksi
Vastaa Viestiin