Yksityishenkilönä hankitun tavaran myynti toiminimen kautta

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
Sälli
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Elo 2010, 12:43

Yksityishenkilönä hankitun tavaran myynti toiminimen kautta

Viesti Kirjoittaja Sälli »

Olen myymässä toimistohuonekaluja, jotka olen ostanut aikanaan ihan yksityishenkilönä. Nykyään minulla on toiminimi, ja koska ostajana on yritys, se ostaisi tavarat mielellään toiminimeltäni ihan normaalilla laskulla. Voinko tehdä näin? Jos oma yritykseni olisi esim. Oy, kyseessä kai olisi ensin yksityissijoitus firmaan tavaran muodossa, ja sen jälkeen myynti. Mutta eikö kaikki toiminimen omaisuus ole omaa omaisuuttani, eli voisi kuvitella tuon toimivan toisinkin päin? Eli että voisin myydä toiminimen kautta omaa omaisuuttani. ALVithan menee varmaan niin, että pistän myyntihinnan päälle ALV:n, mutta ostojen ALV:tä ei luonnollisestikaan voi vähentää, kun se on maksettu ennen kuin toiminimeni oli ALV-rekisterissä (ja ylipäätään edes olemassa).

Entä miten voisin laittaa toiminimen kirjanpitoon, että toiminimi ostaa tavarat ensin minulta ja myy sitten eteenpäin? Muutenhan tuosta syntyy verotettavaa tulosta. Tosin summat ovat niin pieniä, ettei niillä siitä syntyvillä tuloveroilla ole juuri merkitystä. Kirjanpitokin on itse asiassa yhdenkertainen.
JK50
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Joulu 2010, 18:52

Re: Yksityishenkilönä hankitun tavaran myynti toiminimen kautta

Viesti Kirjoittaja JK50 »

Hei!

Toiminimi ei varsinaisesti voi ostaa sinulta tavaroita, mutta voit sijoittaa ne ns. käyvän arvon mukaan yksityissijoituksena yritykseesi ja sitten myydä eteenpäin. Verotettavaa voittoa syntyy yrityksellesi tästä vain siinä tapauksessa, että myyntihinta ylittää käyvän arvon.

Kirjaukset esim:

Per Kalusteet An Yksityissijoitukset

ja myytäessä:

An Kalusteet Per Pankkitili
Vastaa Viestiin