Uusi yritys ja käytännön asioista muutamia kysymyksiä

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
uoe81
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 19:14

Uusi yritys ja käytännön asioista muutamia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja uoe81 »

Yksinkertaisia kysymyksiä, mutta jostain on lähdettävä :)

Aloittelen toimintaa yksityisenä elinkeinoharjoittajana. Omistan auton, ja runsaasti varaosia ja muita tarvikkeita joita voisin käyttää yrityksen toiminnassa, paitsi että: mistään ei ole ostokuitteja, ne kun on hankittu vain yksityiskäyttöä silmälläpitäen, ja osa tulleet vaihtokauppojen yhteydessä. Käsittääkseni en voi näitä myydä yritykseni kautta, kun kuitteja ei ole? Onko näiden myyntiin mitään lainmukaista vaihtoehtoa siten, että niistä saatu voitto saataisin kirjattua yritykselle? Onko myynti mahdollista esim. niin että hankkii tavaroiden myyjältä kuitin ostosta jälkikäteen?

Voinko halutessani sijoittaa omaa rahaani yritykseeni, ja miten tämä kirjataan oikeaoppisesti?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Uusi yritys ja käytännön asioista muutamia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Tässä ei niinkään ole kyse siitä, ettetkö voisi myydä noita tavaroita yrityksesi kautta, verottajahan ottaa osansa myynnin tuomasta voitosta oikein mielellään. =) Pikemminkin hankaluutena lienee se, että koska sinulla ei ole kuitteja tuotteista, et voi saada niitä vähennyksiin pienentämään yrityksen tulosta (pienempi tulos = vähemmän veroja). Tässä tapauksessa voit tosin toimia niin että arvioit tämän tavaran käyvän hinnan esim. vastaavankuntoisten netissä myynnissä olevien tuotteiden hintojen perusteella ja kirjoitat itse kuitin jonka myös allekirjoitat. Arvonlisäveroa et valitettavasti voi kuitenkaan vähentää tässä menettelyssä, tosin viestistäsi ei käy ilmi oletko ylipäätään avl-rekisterissä (jos et ole niin asialla ei ole väliä). Jos olet alv-rekisterissä ja haikailet alv-alkuvarastovähennyksen perään, niin silloin parasta olisi jos saisit kuitit tavaroista myyjältä.

Nämä tavarat kirjattaisiin kirjanpitoon yksityissijoituksena, eli olet maksanut ne yksityisistä varoistasi (et yrityksen rahoista).

Jos sijoitat rahaa yritykseesi, niin tämä on myös yksityissijoitus. Kahdenkertaisessa kirjanpidossa yksityissijoitus rahana pankkitilille kirjataan Per Pankkitili An Yksityissijoitukset.
uoe81
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 19:14

Re: Uusi yritys ja käytännön asioista muutamia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja uoe81 »

Kiitos vastauksesta, tämä asia selkeni heti kättelyssä :)

Tässä tapauksessa tuolla vähennys-asialla ei liene sikäli merkitystä, sillä useimmat tavaroista ovat olleet minulla jo useita vuosia, ja useimpien ostohintakin on ollut luokkaa "tuo kaljakoppa niin saat viedä kaiken mitä jaksat kantaa" tai vastaavaa =) tosin näinollenhan, mikäli oikein ymmärsin, olisi kannattavaa hinnoitella nuo käyvän arvon mukaan ja tehdä kuten kerroit, tällöinhän hyöty olisi suurempi? Eli vähentäisin tuloksesta käypien hintojen mukaisesti, jota en kuitenkaan olisi koskaan maksanut.. kuulostaa niin kierolta, ettei tuo voi olla laillista? :)

Eikö kuitenkin, jos olen jotain tavaraa ostamassa, ole myyjän asia millä hinnalla hän haluaa tavaransa myydä minulle? Eli siinä tilanteessa ei tarvitse tuota tavaran käypää arvoa ottaa huomioon?

En ole toistaiseksi alv-rekisterissä, sillä oletettavasti ensimmäinen tilikausi jää jokatapauksessa sen verran pienimuotoiseksi ettei alv-velvoitetta ole. Vuodenvaihteesta sitten ilmoittaudun rekisteriin sikäli kun toiminta kehittyy siihen suuntaan.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Uusi yritys ja käytännön asioista muutamia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Andy »

uoe81 kirjoitti:
Tässä tapauksessa tuolla vähennys-asialla ei liene sikäli merkitystä, sillä useimmat tavaroista ovat olleet minulla jo useita vuosia, ja useimpien ostohintakin on ollut luokkaa "tuo kaljakoppa niin saat viedä kaiken mitä jaksat kantaa" tai vastaavaa =) tosin näinollenhan, mikäli oikein ymmärsin, olisi kannattavaa hinnoitella nuo käyvän arvon mukaan ja tehdä kuten kerroit, tällöinhän hyöty olisi suurempi? Eli vähentäisin tuloksesta käypien hintojen mukaisesti, jota en kuitenkaan olisi koskaan maksanut.. kuulostaa niin kierolta, ettei tuo voi olla laillista? :)
En kyllä keksi tähän muutakaan vaihtoehtoa. Jos kuitteja ei ole ja tavara halutaan kirjanpitoon, niin sen arvo määritellään käyvän arvon mukaan. Todellisuudessahan tilanne voi tosiaan olla se, että olet maksanut tavaroista aikanaan joko aivan liikaa, tai niinkuin sinun tapauksessasi, liian vähän. Mutta koska tätä ei pystytä luotettavasti ilman kuitteja osoittamaan, niin nykyhetken arvo ratkaisee kirjanpitoarvon. Voit halutessasi kysyä myös virallisen hinta-arvion tavaroistasi joltain samanlaista tavaraa myyvältä liikkeeltä, tällöin ei ainakaan ole vaaraa siitä, että verottaja ei hyväksyisi itse määrittelemääsi hintaa.
uoe81 kirjoitti: Eikö kuitenkin, jos olen jotain tavaraa ostamassa, ole myyjän asia millä hinnalla hän haluaa tavaransa myydä minulle? Eli siinä tilanteessa ei tarvitse tuota tavaran käypää arvoa ottaa huomioon?
Kyllä, eli jos kuitit löytyy niin niiden mukaan mennään (yleensä). Tosin monesti varaston arvo saattaa ajan mittaan alentua, mutta se on asia erikseen.
Vastaa Viestiin