Hei,
Olen kolme vuotta ollut alalla.
Aluksi asiakkaita oli n. 25, pääasiassa pienehköjä toiminimiä, muutama pieni osakeyhtiö.
Nyt minulla on hieman yli 40 asiakasta. Edelleen ne 25 pientä toiminimeä/osakeyhtiötä, muutama koy, pari as oy:ta, yhdistys, muutama ky, lisää toiminimiä/pieniä osakeyhtiöitä ja viisi ismopaa tarkastettavaa osakeyhtiötä sekä palkat (ehkä 15?). Konserneita en ole tehnyt, mutta alkaa houkutella ehkä senkin maailman opettelu jossakin vaiheessa.
Harjoitellaan nyt vielä muutama vuosi.
Pärjään ihan ok aikataulujen kanssa, mitä nyt välillä on kiire jos tulee jotakin "ekstraa" tai selvitystyötä, minulla palkat ovat kyllä pahin stressaaja. Antaisin ne mieluusti kokonaan palkanlaskijan murheeksi. Keväällä tekee TODELLA tiukkaa saada kaikki kalenterivuotiset toiminimet huhtikuun alkuun mennessä kasaan. Onneksi nuo tarkastettavat Oy:t päättävät yhtä lukuunottamatta tilikautensa muuna ajankohtana kuin vuodenvaihteessa.
Aloitan jo syksyllä valmistautumaan kevään tohinaan, koska en halua istua keväällä kaikkia viikonloppuja töissä eivätkä hermoni yksikertaisesti kestä jos kaikki selvitystyö jää pahimpaan ruuhka-aikaan. Eli teen kaiken mahdollisen syksyllä että selviäisin keväästä hengissä.
Tästä huolimatta minulla on varmaankin vielä ihan inhimillinen asiakaskattaus, olen kuullut paljon hurjemmistakin työmääristä. Tilitoimistoalalla kate on vain tiukassa ja asiakkaat ovat hyvin hintatietoisia.
Muutama vinkki oman työn tehostamiseen:
1) vaadi asiakkaalta materiaali tietyn tasoisena -> aina joskus jotain jää ja niitä pyydellään, mutta asiakas maksaa sinulle kirjanpidosta, ei siitä että kaivat muovipussista roskat, tupakantumpit ja muutaman mahdollisen kutin
2)opeta ja opasta uusi asiakas hyvin, vaikka kädestäpitäen -> käytät tunnin tai kaksi materiaalin kasaamisen läpikäymiseen, tositeaineiston sisältövaatimuksista mainitsemiseen niin usein säästät tämän vaivan monenkertaisesti kun saat oikeanlaiset raportit ja tositteet kirjanpitoon
3)mieti mikä on järkevä tapa tehdä asioita, mistä on sinulle/asiakkaalle lisäarvoa/mikä on turhaa/mitä laki vaatii
4)ota ongelmat esille esimiehen/asiakkaan kanssa
5)osoita asiakkaalle että kun hän hoitaa oman tonttinsa hän hyötyy siitä joko taloudellisesti tai paremman palvelun muodossa (=jotain ekstaa?)
Olen pienehkössä toimistossa töissä, joten varmaan isossa talossa ei ole näin ns. vapaita käsiä