Toiminimen siirto toisen henkilön nimiin/tai lopettaminen

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
farang59
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:55

Toiminimen siirto toisen henkilön nimiin/tai lopettaminen

Viesti Kirjoittaja farang59 »

Vähän laaja aihe ja kysymys.....
Mutta pienestä nettikaupasta on kysymys. Olisin lopettelemassa ja myymässä koko kaupan sukulaiselle.
Kauppa ei paljon tuota, lähinnä on "harrastustoimintaa" mutta varastoa on parin tuhannen euron verran.

Sen verran olen ymmärtävinäni, että minun pitää tehdä lopettamisilmoitus, (olikohan Y6) ja uuden omistajan pitää tehdä perustamisilmoitus (= maksullinen) ja tulee uusi Y-tunnus.

Nimi säilytettäisiin ihan samana (koska ei ole henkilön nimellä toimiva tmi), mutta ilmeisesti tuon uuden Y-tunnuksen johdosta joutuu sitten sopimaan kaikki sopimukset uudestaan .... ja maksamaan. On tietysti pankkitiliä, verkkokauppaohjelmaa, viestintävirastoa, nettipalvelinta, Itellan kanssa sopimuksia, huh-huh ja monia muita.

Ja sitten kuviot verottajan kanssa.

Jos kaupan myisi ihan sillä varaston arvolla. Onko verottajalla siihen jotain nokan koputtamista?
Entäpä jos luovuttaisi/myisi ihan jollain nimellisellä hinnalla ???? Ilmaiseksi ei kai voi antaa ?? Taitaisi tulla ostajalle lahjaveroa maksuun.

Verottaja sitten rokottaisi minua jollain verolla siitä saamastani kauppahinnasta.

Niin ja tilinpäätös pitää tietysti tehdä siinä kohtaa kun luovutus tapahtuu, ja veroilmoitus.

Taikka sitten lopetetaan koko nettikaupan toiminta ja yrittäisin saada varaston myytyä jollekin, jolla olisi mahdollisesti tuotteille jotain käyttöä.

Paljon on mietittävää....... viisaita neuvoja otetaan vastaan, kiitos.