Vuokra-asunnon osan edelleenvuokraaminen Oy:n käyttöön

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
lentobensa
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Syys 2013, 18:17

Vuokra-asunnon osan edelleenvuokraaminen Oy:n käyttöön

Viesti Kirjoittaja lentobensa »

Vuokraan avopuolisoni kanssa kaksiota, josta myös hoidan yritykseni toimintaa (Oy).
Ymmärtääkseni voin vuokrata työtilan itseltäni (olen suunnitellut mielestäni kohtuullista noin 100e/kk, koko asunnon vuokra 590e/kk).

a) Voiko Oy vuokrata työtilan vain minulta (ei avopuolisoltani)? Tämä olisi yksinkertaisempaa meille.

b) Ymmärrän, että saatu vuokra on minulle henkilönä pääomatuloa. Onko koko asunnosta maksetusta vuokrasta tässä tilanteessa osa käypä vähennys. Siis käänkuin läpilaskutus.
Eli siis minä henkilönä saan Oy:ltä tuloa 100e vuokrana, mutta maksan saman summan kuluna osana koko asunnon vuokraa. Näinkö?

muutama lisätieto, joilla tuskin hirveästi merkitystä, mutta kuitenkin:
Oy:n liikevaihto luokkaa 40-50 tuhatta ja teen tietokonegrafiikka. Tyätila on työpöytä, useita tietokoneita, tila mapeilla, prinnterille, kirjanpidolle ym. Ei erillisessä huoneessa. Luonnollisesti olettamuksena on, että sekä avopuoliso (jakaa koko asunnon vuokran) ja varsinainen vuokranantaja hyväksyvät järjestelyn. Vielä sen verran että itse olen kirjoilla muualla. Eli sitä kautta tuo noin 1/3 maksamastani puolikkaasta ei tunnu järjettömältä.