millainen kirjanpito

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
noviisi
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Syys 2009, 15:53

millainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja noviisi »

olen ihan pihalla näistä asioista. olen perustanut toiminimen melkein vuosi sitten ja teen metsätöitä sivutyönä. en kuulu alv rekisteriin joten niitä en vähennä enkä lisää. nyt pitäisi tehdä jonkinlainen kirjanpitopaperi. olen tähänmennessä laittanut vain kuitit talteen. löytyykö jokin tietty vihko tai tulostettava lappu johon ne olisi helppo merkitä vai pitääkö olla jokin tietty paperi tai vihko. merkkaanko vain tiedot kuiteista eli päivämäärä ja hinta ja mitä ostin tai mitä tein ja paljonko sain.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: millainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Andy »

noviisi kirjoitti:olen ihan pihalla näistä asioista. olen perustanut toiminimen melkein vuosi sitten ja teen metsätöitä sivutyönä. en kuulu alv rekisteriin joten niitä en vähennä enkä lisää. nyt pitäisi tehdä jonkinlainen kirjanpitopaperi. olen tähänmennessä laittanut vain kuitit talteen. löytyykö jokin tietty vihko tai tulostettava lappu johon ne olisi helppo merkitä vai pitääkö olla jokin tietty paperi tai vihko. merkkaanko vain tiedot kuiteista eli päivämäärä ja hinta ja mitä ostin tai mitä tein ja paljonko sain.
Hei ja tervetuloa foorumeille!

Jos teet pelkän yhdenkertaisen kirjanpidon, niin periaatteessa se on juuri tuota kuvailemaasi päivämäärän, hankitun tavaran ja hinnan merkkaamista. Samalla tavalla tuloista merkitset päivämäärän, tulon perusteen ja summan.

Suosittelisin kuitenkin melkeinpä taulukkolaskentaohjelman käyttöä sen kätevyyden vuoksi. Kun teet kirjanpidon tietokoneella, korjaukset ja muutokset ovat helppoja tehdä ja tietokone hoitaa matematiikan automaattisesti puolestasi.

Mm. Open Office paketissa tulee mukana täysin ilmainen taulukkolaskentaohjelma, jos ei omista Microsoftin Exceliä.
noviisi
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Syys 2009, 15:53

Re: millainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja noviisi »

ok. tietokoneelle tehty kirjanpito voi kadota jos kovalevy hajoaa. käyn katsoon kirjakaupasta kirjanpitovihkoa niin ei tarvi alkaa itse tekeen. mutta kannattaisiko mulla olla jokin oma tili jolle laitan tulot ja sieltä otan rahat menoihin. ja voiko sieltä ottaa rahaa ja ostaa itselle vaikka kelkan. vai pitääkö sekin kirjata johonki menoiksi jos siirtää omalle tilille.

toinen kysymys. merkkaanko kirjanpitoon päivämääräksi sen koska laskun kirjoitin vaiko eräpäivän vai sen koska asiakas sen laskun maksoi.

muokkaan tätä vielä vähän.
kuinka tarkkaan kirjanpitoon pitää selvittää mitä on ostanut. pitääkö kirjoittaa kaikki tarkoin esim. 4,5mm teräketjuviila ja raivaussahan nivelen voitelurasva vai voiko laittaa pelkästään sahatarvikkeet.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: millainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Andy »

noviisi kirjoitti:ok. tietokoneelle tehty kirjanpito voi kadota jos kovalevy hajoaa.
Ehdottomasti totta, siksi on tärkeää säilyttää varmuuskopioita monessa eri paikassa. Onneksi se on melko vaivatonta, kun kirjanpitotiedostot vievät niin vähän tilaa. Myös käsin tehty kirjanpito voi vahingoittua vaikkapa tulipalossa tai muussa vastaavassa.

Ymmärrän kuitenkin jos haluat tehdä homman käsipelillä, eikä se ole mikään este hyvän kirjanpidon tekemiselle.
noviisi kirjoitti: käyn katsoon kirjakaupasta kirjanpitovihkoa niin ei tarvi alkaa itse tekeen. mutta kannattaisiko mulla olla jokin oma tili jolle laitan tulot ja sieltä otan rahat menoihin. ja voiko sieltä ottaa rahaa ja ostaa itselle vaikka kelkan. vai pitääkö sekin kirjata johonki menoiksi jos siirtää omalle tilille.
Tärkeintä on pitää omat rahat ja firman rahat selkeästi erillään. Sitä varten suosittelen oman pankkitilin käyttöä firmalle, jotta kirjanpidon saa helposti täsmäämään yrityksen pankkitilin saldon kanssa.

Yhdenkertaisen kirjanpidon voi toteuttaa vaikka näin:
Tositenumero:___Päivämäärä:__________Tapahtuma:_____________________Tulot:_______Menot:_______

001_____________22.10.2009__________Hankittu työvälineitä____________________________100 €
002_____________25.10.2009__________Maksu asiakkaalta työprojektista___1500 €_______________

Jos otat rahaa firman tililtä itsellesi, niin se merkittäisiin menoihin.
noviisi kirjoitti: toinen kysymys. merkkaanko kirjanpitoon päivämääräksi sen koska laskun kirjoitin vaiko eräpäivän vai sen koska asiakas sen laskun maksoi.
Yhdenkertainen kirjanpito on maksuperusteista, eli kirjaat tulot ja kulut maksupäivän mukaan (ei eräpäivän).
noviisi kirjoitti: kuinka tarkkaan kirjanpitoon pitää selvittää mitä on ostanut. pitääkö kirjoittaa kaikki tarkoin esim. 4,5mm teräketjuviila ja raivaussahan nivelen voitelurasva vai voiko laittaa pelkästään sahatarvikkeet.
Kyllä riittää että laitat sahatarvikkeet, kun pidät kuitin joka tapauksessa tallessa niin siitä voi tarvittaessa katsoa sitten tarkemmin hankintoja, jos epäselvyyksiä tulee.
Alpine
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 11:14

Re: millainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Alpine »

Vuodenvaihteen ja tilikauden vaihtuessa tuli muutama pulma. Olen ostanut laskulla tavaraa firmalle. Tavaran sain käsiini marraskuussa, laskun joulukuussa ja maksoin laskun tammikuussa.

Jossain kirjanpidon abc:ssä luki, että oleellista on tavaran tai palvelun saantipäivä. Mutta miten ilmoitan nyt alvin? Marraskuun alvien kanssa, vai vasta seuraavalla tilikaudella tammikuun alvien kanssa?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: millainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Andy »

Alpine kirjoitti:Vuodenvaihteen ja tilikauden vaihtuessa tuli muutama pulma. Olen ostanut laskulla tavaraa firmalle. Tavaran sain käsiini marraskuussa, laskun joulukuussa ja maksoin laskun tammikuussa.

Jossain kirjanpidon abc:ssä luki, että oleellista on tavaran tai palvelun saantipäivä. Mutta miten ilmoitan nyt alvin? Marraskuun alvien kanssa, vai vasta seuraavalla tilikaudella tammikuun alvien kanssa?
Hei!

Kirjaisin tämän tapahtuman kirjanpitoon laskussa olevan päivämäärän mukaan. Kirjaus tulisi tällöin ostovelkatilille odottamaan maksua, eli Per kulutili An Ostovelat. Kun sitten tammikuussa maksat laskun, kirjaus tapahtuisi Per Ostovelat An Pankkitili.
Vastaa Viestiin