Kotivakuutus ja toiminimi

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Kotivakuutus ja toiminimi

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Hei!

Sellainen asia tuli mieleen, että kun kodissani on kaikenlaista toiminimeni käytössä olevaa kalustoa kuten tietokoneita jne niin mahtaakohan oma henkilökohtainen kotivakuutukseni korvata niitä vahingon sattuessa? Vai pitääkö nämä tavarat vakuuttaa erikseen toiminimelleni jotta voisin joskus mahdollisesti saada korvauksia jos niille sattuu jotain?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Viesti Kirjoittaja Andy »

Selvittelin tätä asiaa Sampo-vakuutusyhtiön kanssa ja minut siirrettiin yhteensä kolmelle eri asiakasneuvojalle, joista jokaisella oli hieman oma näkemyksensä asiasta. Ensimmäinen sanoi että asia riippuu siitä onko tavarat ostettu yrityksen nimiin ja että onko minulla y-tunnusta. Kuulemma jos yrittäjä toimisi pelkällä henkilötunnuksellaan, niin silloin kotivakuutus ainakin riittäisi.

Yrityspuolen myyjä sanoi kuitenkin kotivakuutuksen korvaavan esim tietokoneet ym joiden arvo ei ole kovin suuri (alle 2000 € minun tapauksessani) ja joita käytän kotonani myös yksityiskäytössä. Kuulemma jos arvokkaampaa kalustoa tulee hankittua, niin silloin kannattaisi varmuuden vuoksi ottaa myös yritysvakuutus.

Sen verran vastausten epämääräisyys häiritsi, että melkeinpä lienee viisainta ottaa erikseen vakuutus myös yrityksellesi, jos se ei ihan hirveitä tule maksamaan. Vakuutusyhtiöt kun ovat tunnettuja siitä, että tosipaikan tullen korvauksen eväämiseen oikeuttavia pykäliä tarkastellaan aika tarkkaan, joten riskejä ei luultavasti kannata sen asian suhteen ottaa.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hmmm Tapiolan sivuilta sanottii että kotivakuutus ei korvaa:

Ansiotyöhön käytettävä
- muun yhtiömuodon kuin toiminimen omaisuus
- työnantajan työ- tai yksityiskäyttöön antama
omaisuus
- myytäväksi tai esittelykäyttöön tarkoitettu
vaihto-omaisuus
- kiinteästi asennettu omaisuus kuten koneet ja
kalusteet
Tämän omaisuuden vakuuttaminen kuuluu
yritykselle.

Eli tuosta voisi kai päätellä että ainakin Tapiolan kotivakuutukseen kuuluu toiminimen omaisuus..
kalepelto
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Syys 2011, 15:45

Re:

Viesti Kirjoittaja kalepelto »

Andy kirjoitti:Selvittelin tätä asiaa Sampo-vakuutusyhtiön kanssa ja minut siirrettiin yhteensä kolmelle eri asiakasneuvojalle, joista jokaisella oli hieman oma näkemyksensä asiasta. Ensimmäinen sanoi että asia riippuu siitä onko tavarat ostettu yrityksen nimiin ja että onko minulla y-tunnusta. Kuulemma jos yrittäjä toimisi pelkällä henkilötunnuksellaan, niin silloin kotivakuutus ainakin riittäisi.

Yrityspuolen myyjä sanoi kuitenkin kotivakuutuksen korvaavan esim tietokoneet ym joiden arvo ei ole kovin suuri (alle 2000 € minun tapauksessani) ja joita käytän kotonani myös yksityiskäytössä. Kuulemma jos arvokkaampaa kalustoa tulee hankittua, niin silloin kannattaisi varmuuden vuoksi ottaa myös yritysvakuutus.

Sen verran vastausten epämääräisyys häiritsi, että melkeinpä lienee viisainta ottaa erikseen vakuutus myös yrityksellesi, jos se ei ihan hirveitä tule maksamaan. Vakuutusyhtiöt kun ovat tunnettuja siitä, että tosipaikan tullen korvauksen eväämiseen oikeuttavia pykäliä tarkastellaan aika tarkkaan, joten riskejä ei luultavasti kannata sen asian suhteen ottaa.
joo minäkin ottaisin erikseen vakuutuksen yritykselle varmuuden vuoksi. Olen kanssa kuullut että kotivakuutus korvaa ainoastaan jos on toiminimi.
Vastaa Viestiin