Verokannan ilmoittaminen laskussa

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
Tandem
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:40

Verokannan ilmoittaminen laskussa

Viesti Kirjoittaja Tandem »

Olen vasta aloitteleva (tänään jos tarkkoja ollaan, on virallinen toiminimen olemassaolopäivä!!) yrittäjä, ja laskutusasioita mietin.

En ole alv-velvollinen, enkä aio ilmoittautua alv-velvolliseksi, koska vuotuiset tulot eivät tule olemaan lähimainkaan 8500€. Löysin pakollisista laskumerkinnöistä seuraavaa:
Verottomuuden tai käännetyn verovelvollisuuden peruste (esim. ALV 0 % yhteisömyynti tai VAT 0 % Intra-Community supply, ALV 0 % veroton myynti Yhteisön ulkopuolelle, ALV 0 % tilattu sanomalehti tai pykäläviittaus AVL 55 § jne.)

Eli pitääkö mun merkata laskuun alv 0% ja jokin peruste sille? Mikähän peruste olisi?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Verokannan ilmoittaminen laskussa

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Verottomuuden peruste on tässä tapauksessa arvonlisäverolain 3. pykälä. "Myyjä ei ole verovelvollinen, jos tilikauden liikevaihto on enintään 8 500 euroa, ellei häntä ole oman ilmoituksen perusteella merkitty verovelvolliseksi."

Laskuun voisi kirjoittaa esim "Myyjä ei ALV-velvollinen vähäisen toiminnan perusteella, AVL 3 §", tai pelkkä viittauskin riittää "AVL 3 §".

Jos ihan tarkkoja ollaan, kyseessä ei tapauksessasi ole ALV 0% myynti. Erona alvittoman myynnin ja ALV 0% myynnin välillä on, että ALV 0% myyntiin liittyviin hankintoihin sivältyvä alv on vähennyskelpoinen, mutta alvittomaan myyntiin liittyvien hankintojen alv ei ole. Esimerkkinä tälläisesta ALV 0% myynnistä on tavaran myynti EU:n ulkopuolelle.
Tandem
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:40

Re: Verokannan ilmoittaminen laskussa

Viesti Kirjoittaja Tandem »

Kiitos vastauksesta!

Onko mun oikeastaan edes tarpeen eritellä alv:n osuutta laskussa, kun alv:tä ei ole? Voisinko poistaa koko alv-sarakkeen laskupohjasta?
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Verokannan ilmoittaminen laskussa

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Tandem kirjoitti:Kiitos vastauksesta!

Onko mun oikeastaan edes tarpeen eritellä alv:n osuutta laskussa, kun alv:tä ei ole? Voisinko poistaa koko alv-sarakkeen laskupohjasta?
Omasta mielestäni olisi selkeämpää jättää alv-sarake laskuun, niin laskun saaja varmasti ymmärtää mistä on kyse.
Nicci
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 14:30

Re: Verokannan ilmoittaminen laskussa

Viesti Kirjoittaja Nicci »

Omien laskujeni loppuun olen laittanut lauseen:

AVL 3§:n perusteella lasku ei sisällä arvonlisäveroa.
Vastaa Viestiin