Ostaa hevonen firman rahoilla?

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
Soalba86
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 10:54

Ostaa hevonen firman rahoilla?

Viesti Kirjoittaja Soalba86 »

hei!
minulla on sellainen tilanne että minulla on OY, jossa olen yksin omistajana. yhtiö on aikaisemmin ollut rakennusfirma mutta on nyt 20 viimeistä vuotta ollut ilman mitään varsinaista toimintaa, firma omistaa ainoastaan pörssiosakkeita. Nyt haluan tietää voinko ostaa osan hevosesta firman rahoilla? hevonen tulee minulle kilpailuhevoseksi, eli tavallaan se olisi yhtiölle sijoitus ?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Ostaa hevonen firman rahoilla?

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Olisiko tarkoitus harjoittaa jotain elinkeinotoimintaa tuolla yritykselleä? Eli tuloutatko kilpailuvoittosi yritykseen tai harjoitatko muuta toimintaa, johon hevosta yrityksessä tarvitaan (esim käytetäänko hevosta jälkeläisten tuotantoon, joita sitten myydään eteenpäin)? Vai miten kyseessä olisi yhtiölle sijoitus?

Jos yrityksessä harjoitetaan elinkeinotoimintaan, jonka tulonmuodostamisessa hevonen on tarpeellinen, on täysin sallittua hankkia hevonen firman rahoilla. En tarkemmin tunne hevosia (hinta/elinajanodote), mutta voisi kuvitella, että kirjanpidollisesti kyse on aineellisesta hyödykkeestä, jonka hankitameno tulee jaksottaa.

Jos taas hevosesta ei muodostu firmalle mitään tulonodotusta, mutu-tuntumalta sanoisin, ettei kyse ole vähennyskelpoisesta kulusta tai vähintäänkin jos hevonen on yksinomaan henkilökohtaisessa käytössä, tulisi sen käytöstä maksaa luontoisetujen verotusarvon mukaisesti. "Verotusarvo sellaiselle edulle, jolle ei ole vahvistettu verotusarvoa, on edun käypä hinta. Yleensä tällä tarkoitetaan edun hankkimisesta työnantajalle aiheutuneita kustannuksia."
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: Ostaa hevonen firman rahoilla?

Viesti Kirjoittaja Primrose »

Mikä on firman toimiala vai edustustako meinasit hevosella pyörittää? Jos toimiala on vaikkapa ratsastusopetus, niin mikäettei, mutta jos kerran hepo tulee sulle henkilökohtaiseen kisakäyttöön ja etenkin jos se on ratsuhevonen, niin kisavoitot ovat niin pieniä, että ei varmaan mene verottajalle läpi yritystoimintana, ravihevonen saattaa olla asia erikseen, riippuu miten hyvä siitä tulee. Olettaen siis, että toimiala jotenkin mahdollistaa hevosen käytön yritystoiminnassa.

Hevonen tosiaan on elävää käyttöomaisuutta, jonka hankintameno pitää jaksottaa hinnasta huolimatta.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
Vastaa Viestiin