Yhdenkertainen kirjanpito ja tasekirja

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
Aleksi.es
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Loka 2011, 15:00

Yhdenkertainen kirjanpito ja tasekirja

Viesti Kirjoittaja Aleksi.es »

Olen tässä aloittamassa yritystoimintaa ammatinharjoittajana yhdenkertaisella kirjanpidolla.

Nyt hieman epäselvää on se, että tarvitseeko minun tehdä tasekirjaa tilinpäätöksen jälkeen. Tietääkseni tasetta, eikä näinollen tase-erittelyitäkään minun ei tarvitse tehdä, kun käytän yhdenkertaista kirjanpitoa. Tällöin tasekirjan tekeminen kuulostaa hieman oudolta. Tarkoitus olisi vain liittää tilinpäätös tilikauden kirjanpidon päätteeksi ja liimata (sitoa) samaan liimasidontakanteen kirjanpidon kanssa.

Lisäksi toinen kysymys, kun aloitan toiminnan omalla vanhalla yksityistietokoneellani, niin onko se pakko siirtää yritystoiminnan puolelle? Sen arvo on noin 400 euroa ja yksityiskäyttö tulisi olemaan noin 60%. Lisäksi kun hankin ohjelmistoja ja esim. toimistotarvikkeita, niin kuinka ne kirjataan kirjanpitoon poistettavaksi? Ne voi siis vähentää verotuksessa, heti kokonaan vai vuosi kerrallaan? Ne jäävät tod.näköisesti pienhankintarajan alapuolelle.
Toppari
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Elo 2011, 17:13

Re: Yhdenkertainen kirjanpito ja tasekirja

Viesti Kirjoittaja Toppari »

Aleksi.es kirjoitti:Olen tässä aloittamassa yritystoimintaa ammatinharjoittajana yhdenkertaisella kirjanpidolla.

Nyt hieman epäselvää on se, että tarvitseeko minun tehdä tasekirjaa tilinpäätöksen jälkeen. Tietääkseni tasetta, eikä näinollen tase-erittelyitäkään minun ei tarvitse tehdä, kun käytän yhdenkertaista kirjanpitoa. Tällöin tasekirjan tekeminen kuulostaa hieman oudolta. Tarkoitus olisi vain liittää tilinpäätös tilikauden kirjanpidon päätteeksi ja liimata (sitoa) samaan liimasidontakanteen kirjanpidon kanssa.
Minun tietääkseni tasekirjaa ei vaadita yhdenkertaista kirjanpitoa tekevältä kun kerran tasettakaan ei vaadita. Veroilmoituksen tekemistä varten olisi kuitenkin hyvä laatia luettelo, josta käyvät ilmi yrityksen varat ja velat.
Aleksi.es kirjoitti: Lisäksi toinen kysymys, kun aloitan toiminnan omalla vanhalla yksityistietokoneellani, niin onko se pakko siirtää yritystoiminnan puolelle? Sen arvo on noin 400 euroa ja yksityiskäyttö tulisi olemaan noin 60%. Lisäksi kun hankin ohjelmistoja ja esim. toimistotarvikkeita, niin kuinka ne kirjataan kirjanpitoon poistettavaksi? Ne voi siis vähentää verotuksessa, heti kokonaan vai vuosi kerrallaan? Ne jäävät tod.näköisesti pienhankintarajan alapuolelle.
Ei ole pakko siirtää yritystoimintaan, silloinhan tuloksesi näyttää vain vähän isommalta = maksat vähän enemmän veroja, koska tietokoneen hinta ei näy tulosta pienentämässä.

Jos pienhankinnan yläraja 850 € ei ylity per hyödyke, niin voit kirjata suoraan kuluksi samalla tavalla kuin minkä tahansa muunkin pienen ostoksen. Pienhankintoja voi olla maksimissaan 2500 € vuodessa.
Aleksi.es
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Loka 2011, 15:00

Re: Yhdenkertainen kirjanpito ja tasekirja

Viesti Kirjoittaja Aleksi.es »

Tämä auttoi paljon, kiitoksia.

Mahtava foorumi tämä!
Vastaa Viestiin