ALV-maksut kirjanpidossa

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
jellona
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Huhti 2010, 16:03

ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja jellona »

Hei, aloin miettimään, että miten kirjaan alv-maksut yhdenkertaiseen kirjanpitooni.

Eli tällä hetkellä olen merkinnyt omina sarakkeina tulot ja menot alv 0% sekä sitten lisäksi alv- ja alv+.

Nyt aloin miettimään sitä, että kun suoritan alv-maksua vaikka 20,13€, niin kirjaanko sitten koko summan "menot (alv 0%)" kohtaan?

Tai vastaavasti jos saan palautusta 5,07€, niin kirjaanko koko summan sitten "tulot (alv 0%)" kohtaan?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Mielestäni alvit pitäisi kirjata kokonaan omiin sarakkeisiinsa, joiden nimet voivat olla vaikka "Myyntien alv-velka" ja "Hankintojen alv-saamiset". ALV ei ole varsinaisesti yrityksen tuloa tai kulua vaan ennenmminkin saamista tai velkaa.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Yritän elvyttää tämän viestiketjun kun kysymys on vielä ajankohtainen enkä siihen löytänyt tarkkaa vastausta. Kuten käyttäjä jellona sanoo ensimmäisessä viestissä, yhdenkertaisessa kirjanpidossa luodaan kaksi tiliä alvia varten: "alv-velka" ja "alv-saamiset".

Alv-kohdekauden päätyttyä kun suoritetaan alv-maksu, niin mihin kirjataan kyseinen summa? Marjo Salinin Liikkeen- ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirjassa näytetään yhdenkertaisen kirjanpidon esimerkkitaulukossa, että kauden lopussa kirjataan yhdelle riville esim.

Maksettava alv 72,58

ilman mitään tositenumeroa eikä päivämäärää (tuo 72,58 on tosiaan laitettu alv-velka -tilille). Onko tämä ok käytäntö?
saaga
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 22:00

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja saaga »

vielä lisäkysymys: miten merkitsen kirjanpitoon tänä vuonna minulle maksetusta alv-hyvityksestä? (Kyseinen hyvitys koskee vuotta 2009). Sehän pitää jotenkin ajatella tulona, josta ei enää makseta alv:a.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Onko kyseessä siis alarajahuojennus? Se kirjattaisiin saatujen avustusten alle (alvittomalle tilille).
ammatinharjoittaja
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Tammi 2014, 17:48

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja ammatinharjoittaja »

Jos tarkoitat alv-alarajahuojennusta, sen voisi kirjata tilille Saadut avustukset, kuten edellinen kirjoittaja ehdotti, tai tilille Muut tuotot 0%. Blogissani näet, kuinka itse olen kirjannut alarajahuojennuksen. http://kirjanpitoja.blogspot.fi/
Toobe
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 16:41

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Toobe »

Hei,

uusi toiminimiyrittäjä täällä.

Käytän Zervant-ohjelmaa yksinkertaiseen kirjanpitoon.

ALV-kirjauksista: Kirjaanko siis kirjanpitoon myynnin Tulot-tilille ilman alvia ja alvin Alvivelka -tilille? Ja mahdollisissa alvillisissa ostoissa samoin?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Andy »

En ole käyttänyt itse tätä Zervantia, mutta alvivelvollinen yritys ei tosiaan jätä alvin osuutta mynneistä taí ostoista tuloslaskelmaan.
Toobe
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 16:41

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Toobe »

Jep. Tuon palvelun tekee myös tuloslaskelman ja varallisuuslaskelman yksinkertaisesta kirjanpidosta. Tuloslaskelmasta alvit on siivottu pois ja varallisuuslaskelmassa näkyvät alv-velkana.

Mietin vaan sitä, että jos niitä en koskaan maksa, niin ne jäävät pysyvästi näkymään alv-velkana?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tarkoitatko ettet maksa niitä alarajahuojennuksen johdosta? Siinä tapauksessa alarajahuojennos kuittaa nämä velat pois.
Toobe
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 16:41

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Toobe »

Jep. Olen vuosi-ilmoittaja, ja näyttää kovasti siltä, että en pääse edes sinne 8 500 euroon, joten alvia ei tule maksettavaksi lainkaan.
Toobe
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 16:41

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Toobe »

Ostin Microsoftilta Officen. Hinta 69, josta alv 9 (15 %). Tämä on kai osto ulkomailta? Miten laitan kirjanpitoon ja onko alv vähennyskelpoinen?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV-maksut kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Riippuu siitä onko Microsoft rekisteröity Suomessa vai ei (en itse tiedä onko). Jos osto tapahtui sähköisenä myyntinä, ja myyjäyritys on rekisteröity toiseen EU-maahan (esim Irlantiin kuten Google) niin silloin kauppa kuuluisi hoitaa käänteisellä arvonlisäverotuksella, eli sinun olisi kuulunut ilmoittaa Y-tunnuksesi myyjälle ja heidän olisi kuulunut antaa tuote sinulle ilman alvin osuutta. Suosittelen soittamaan asiakaspalveluun tämän asian täsmentämiseksi!
Vastaa Viestiin