Kassakoneen raportit

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
tauno
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Elo 2010, 20:41

Kassakoneen raportit

Viesti Kirjoittaja tauno »

Hei kaikki! Olen pyöritellyt toiminimellä harrastuspohjalta pientä puotia pari kuukautta ja aloin miettimään mitä kaikkia kassaraportteja tarvitsee kirjanpitoon. ALV:t saa helposti laskettua kuukausiraporteista, mutta mitä virkaa on päiväraporteilla? Tarvitseeko niitä tulostaa ja säilyttää?

Kontrollinauhankin tohon kassakoneeseen ilmeisesti halutessaan voisi tyrkätä, tarvitseekohan sitä johonkin? Myynnistä osa on käteismyyntiä ja osa pankkikorttimyyntiä. Pankkikorttimaksujen kuitit olen säilyttänyt, nehän tulee maksupäätteestä ihan pyytämättäkin.

Kirjanpidosta en ole vielä selvittänyt pitääkö olla yhden- vai kahdenkertainen. Verottajalle jo kerkesin ilmoittaa että teen kahdenkertaista kirjanpitoa, mutta nyt olen jo havainnut että se olisi niin työläs ettei sitä kannata tehdä jos ei ole pakko.
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Re: Kassakoneen raportit

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Minun ymmärtääkseni käteiskassan kirjanpito olisi tehtävä päivittäin, joten nuo päiväraportit pitäisi tosiaan säilyttää.

Kontrollinauha-asiasta ei ole minkäänlaista käsitystä!

Ei kahdenkertainen kirjanpito lopulta ole kovinkaan paljoa yhdenkertaista työläämpi jos minulta kysytään. Samalla tavalla tapahtumat on kuitenkin merkittävä muistiin. Kahdenkertaisesta kirjanpidosta on olemassa selkeämmät pelisäännöt ja ohjeet, yhdenkertaisesta sen sijaan on vaikea löytää tietoa. Kahdenkertaista kirjanpitoa varten löytyy myös valmiit ohjelmat ja tilikartat, jopa ilmaiseksi (Tappio, Tilitin).
Vastaa Viestiin