myydyn tuotten merkkaus kirjanpitoon

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
Nevaeh
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Kesä 2010, 19:38

myydyn tuotten merkkaus kirjanpitoon

Viesti Kirjoittaja Nevaeh »

Moi!
Ensinnäkin ISO kiitos tästä ihanasta "apu"keskustelupalstasta, tästä on erittäin iso apu :)
ja anteeksi jos tämä aihe eksyi vähän väärälle osastolle :)

Eli olen tmi yrittäjä ja tehdystä työstäni ei mene ALV:a, noh nyt otan yritykseeni myyntii tuotteita... Niistä ei tule myyntiä vuodessa sitä 8500€ vaan alle sen jää joten minun ei varmastikkaan kannata ilmottautua ALV:ksi..eikö niin?

Eli kysymys kuuluu miten merkkaan kirjanpitooni nämä tuotteet? (Itse siis pidän kirjanpidon, koska se on ainakin tähän asti ollut niin yksinkertaista:))

-merkkaanko verovähennyksiin ostetut tuotteet?(kun olen tuotteet ostanut olen maksanut niistä tietenkin sen ALV:n)
-miten merkkaan myydyn tuotteet tuloksi? Merkkaanko myyntihinnan vaiko voitto osuuden vain?

Kiitollisena odotan vastauksia :)
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Re: myydyn tuotten merkkaus kirjanpitoon

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Ensin pitäisi tietää teetkö yhdenkertaista vai kahdenkertaista kirjanpitoa. Jos teet yhdenkertaista, niin silloin voit pitää vain yksinkertaista taulukkoa, jonka toisella puolella näkyvät menot ja toisella puolella tulot. Tilikauden tulos on sitten tulot-menot. Tuloksi merkitään koko myyntihinta, ei siis ainoastaan voittoa (katehan syntyy ikään kuin automaattisesti kun vähennät myyntihinnasta tuotteen hankintahinnan).

Tilikauden aikana saat vähentää hankintahinnan ainoastaan niistä tuotteista, jotka olet myös myynyt saman tilikauden aikana. Tämä tapahtuu tilikauden lopussa tehtävän inventaarion avulla, jossa varaston arvo ja sen muutos selvitetään. Varaston muutoksella oikaistaan ostoja, jolloin tilikauden kuluksi jää ainoastaan myytyjen tuotteiden hankinta-arvo. En ole aivan varma miten tämä rutiini tapahtuu yhdenkertaisessa kirjanpidossa, sillä olen tehnyt varaston muutos kirjauksia ainoastaan kahdenkertaisessa kirjanpidossa.
Nevaeh
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Kesä 2010, 19:38

Re: myydyn tuotten merkkaus kirjanpitoon

Viesti Kirjoittaja Nevaeh »

Kiiitos :)

Yksinkertaista kirjanpitoa pidän... Eli siis niin yksinkertaistako tämä on että joka kuukausi merkkaan hankinnoiksi ne tuotteet jotka ovat siinä kuussa menneet kaupaksi, enkä merkkaa heti kaikkia varastoon ostettuja tuotteita vaan aina sitä mukaan siihen kuuhun kun on niitä myydyksikin mennyt.. ja tosiaan niihän se voitto osuuden siitä silloin saakin. :)
Ja sitten kun pitää tehä veroilmotus ens vuonna niin merkkaan siihen sen tuoton eli siis voiton määrän.. tarviiko merkata ostettuja tuotteita ym.?
Vastaa Viestiin