Kirjanpitokysymyksiä ja esimerkki

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
pedro
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Huhti 2010, 12:09

Kirjanpitokysymyksiä ja esimerkki

Viesti Kirjoittaja pedro »

Hei.

Perustin toiminimen vuoden alkuvuodesta, mutta toiminta on alkanut käytännössä vasta nyt. Toiminimen tapahtumat ovat vähäisiä, eli laskuja lähtee muutamia kappaleita kuukausittain. Liityin ALV rekisteriin, ja tileinä käytän ALV 22% ja ALV 0% tilejä. Laskutan pääasiassa yrityksiä. Päädyinkin excel pohjaiseen kirjanpitoon ja tein nyt siitä esimerkin, ja kaipaisin apua teiltä viisaamiilta. Tuossa muutama esimerkki tapahtuma.

Kuva

Eli olen erotellut eri alviluokat, ja excel laskee ALV 22% tilistä alvit erikseen ja lopuksi laskee sen avulla tilitettävät (tulot - menot). Onko tässä pohjassa kaikki tarvittavat kohdat?

Kysymyksiä:

Pitääkö kirjanpidossa olla päivämäärät koko kuukausille vai riittääkö vain päivämäärät milloin tapahtumia on?

Minulla on tili nordeassa jonka perustin myös alkuvuodesta yrityksen käyttöön. Siellä ei ole ollut vielä yhtään tilipahatumaa, eli saldo on 0€. Tein kuitenkin jo muutaman laitehankinnan jotka maksoin omalta henk koht tililtä, voinko merkitä nämä vielä yrityksen ostoiksi? Ja jos kyllä niin miten se merkataan. Koska ite ainakin käsitän että minun olisi pitänyt tallettaa "yritystilille" vaikka 1000€ joilla sitten ne laitehankinnat tekisin.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Sakke
Viestit: 27
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 12:59

Re: Kirjanpitokysymyksiä ja esimerkki

Viesti Kirjoittaja Sakke »

Kirjanpitoon riittää päivämäärät niiltä päiviltä, kun on tapahtumia.
Riittävän tarkan kirjanpidon saa, vaikka kirjaisikin kaikki kuitit yhdeltä kuukaudelta kuukauden viimeiselle päivälle.

Tilejä tarvit tuohon taulukkoon sen verran, että pystyt tekemään tilinpäätöksessä virallisen tuloslaskelman ja täyttämään veroilmoituksen, niihin kumpaankin kannattaa tutustua jo siinä vaiheessa, kun kehität oman kirjanpitosysteemisi.

Laitehankinnat voit kirjata yrityksen kuluksi, vaikka oletkin maksanut ne itse, etkä yrityksen tililtä. Vastatiliksi tulee yksityissijoitukset.
Toiminimessä veroilmoitukseen pitää merkitä sekä yksityissijoitukset, että yksityisotot,
kummallekin on hyvä olla oma tili.
Yksityisottoihin kirjataan sellaiset kulut/osat kuluista, jotka eivät ole yrityksen kulua
(Esim. puhelinlaskusta yksityiskäyttöä vastaava osuus 24,40), mikäli puhelinta käytetään myös omaan henkilökohtaiseen käyttöön.
Yksityissijoituksiin itse maksetut yrityksen kulut.

Onnea yritystoimintaan!
norttipertti
Viestit: 33
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 23:02

Re: Kirjanpitokysymyksiä ja esimerkki

Viesti Kirjoittaja norttipertti »

Vastaus lienee kahdenkertaiseen kirjanpitoon...?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kirjanpitokysymyksiä ja esimerkki

Viesti Kirjoittaja Andy »

norttipertti kirjoitti:Vastaus lienee kahdenkertaiseen kirjanpitoon...?
Hei!

Siltä osin, missä puhutaan yksityissijoituksista ja -otoista, kyllä. Yhdenkertaisessa kirjanpidossa yksityisottoja ja -sijoituksia ei seurata kuten kahdenkertaisessa.
jarnokas
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Maalis 2012, 18:14

Re: Kirjanpitokysymyksiä ja esimerkki

Viesti Kirjoittaja jarnokas »

oon vähän samassa tilanteessa aloittajan kanssa, aloitin uuden yrityksen ja oon tehny tähän astiset tositteet 5kpl zervantilla.

Kysynpä tähän samaan että jos zervantilla merkkaan ylös kaikki laskut, ostot, menot, tulot, jne. niin riittääkö sieltä saatavat raportit yhdenkertaisen kirjanpidon pitämiseen?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kirjanpitokysymyksiä ja esimerkki

Viesti Kirjoittaja Andy »

jarnokas kirjoitti:oon vähän samassa tilanteessa aloittajan kanssa, aloitin uuden yrityksen ja oon tehny tähän astiset tositteet 5kpl zervantilla.

Kysynpä tähän samaan että jos zervantilla merkkaan ylös kaikki laskut, ostot, menot, tulot, jne. niin riittääkö sieltä saatavat raportit yhdenkertaisen kirjanpidon pitämiseen?
Hei!

En ole varsinaisesti käyttänyt zervantia, mutta olen kyllä tutustunut palveluun ja uskoisin että vastaus on "kyllä". Mutta voisin välittää kysymyksesi myös zervantin edustajille, jotka ovat kirjoittaneet myös täällä foorumilla muutaman kerran. Katsotaan jos sieltä ehdittäisiin kommentoimaan asiaa!
Zervant
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 08:20
Viesti:

Re: Kirjanpitokysymyksiä ja esimerkki

Viesti Kirjoittaja Zervant »

Hei Jarnokas,

Zervant-palvelu on toteutettu siten, että kun kirjaat laskut, tulot ja menot niin palvelu luo kaikki tarvittavat raportit yhdenkertaiseen kirjanpitoon. Sinulla on myös käytettävissäsi on arvonlisävero-raportit ja elinkeinonharjoittajan veroilmoituksen täyttämistä nopeuttava raportti.

Jos haluat kysyä vielä tarkempia kysymyksiä niin voimme neuvoa myös suoraan palvelun kautta (klikkaa palaute-linkkiä palvelun yläreunassa) tai tässä keskusteluketjussa (heti kun huomaamme viestejä).

Ystävällisin terveisin,

Tuukka / Zervant Oy
http://www.zervant.fi

PS. Kiitos Andy, että olit laittanut myös toiseen ketjun vinkin tästä kysymyksestä.
jarnokas
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Maalis 2012, 18:14

Re: Kirjanpitokysymyksiä ja esimerkki

Viesti Kirjoittaja jarnokas »

Kiitos vastauksista, ja todettakoon että ostin vuoden lisenssin ilmaisen koekäytön jälkeen.
Sen verran on selkeästi ja hyvin toteutettu kyseinen palvelu.

Eikä ole kyllä hinnalla pilattu.
Vastaa Viestiin