Tervehdys.

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
RJS
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Helmi 2010, 10:48

Tervehdys.

Viesti Kirjoittaja RJS »

Olen rakennusalan toiminimi yrittäjä.Kuulun joukkoon ketkä tekee itse kirjanpidon ja yrittänyt kovasti sitä myös harjoitella ja opiskella.Olen tekemässä ensimmäistä tuloslaskelmaa ja tarvisin hieman neuvoa:)

1.Olkoon liikevaihtoni nyt vaikka 22000 ja kaikki tähän mennessä kirjaamani kulut 3500 eli liikevoitoksi jää 18500 joka olettamani mukaan on veroilmotukseen merkattava verotettava tuloni,olenko oikeassa?

2.Olen aloittanut yritystoiminnan huhtikuussa 2009 ja ajanut omalla henkilöautolla työajot,miten toimia km-korvauksien kanssa,kirjataanko km-korvaukset vain ja ainoastaan veroilmoitukseen vai kirjataanko ne myös tuloslaskelmaan kuluihin?

3.Ostin joulukuussa pakettiauton jolla ajan firman ajot kaikki n.90/10%,maksoin autosta 2500(alviton)merkataanko 2500 kuluina tuohon 3500 vai poistoina 25% tuosta 2500:nsta eli näin ollen 625 eli kulut kasvaa 3500+625=4125 eli näin ollen verotettava tulo pienenee,vai miten?

4.Miten toimia jatkossa pakettiauton kulujen ja km:ien kanssa?

5.Olen maksanut ennakkoveroja 2500,ei luultavasti merkata mihinkään,ei edes veroilmotukseen?

Kiitos jos joku jaksaa vaivautua vastaamaan!yritteliästä kevättä:)
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tervehdys.

Viesti Kirjoittaja Andy »

RJS kirjoitti:Olen rakennusalan toiminimi yrittäjä.Kuulun joukkoon ketkä tekee itse kirjanpidon ja yrittänyt kovasti sitä myös harjoitella ja opiskella.Olen tekemässä ensimmäistä tuloslaskelmaa ja tarvisin hieman neuvoa:)

1.Olkoon liikevaihtoni nyt vaikka 22000 ja kaikki tähän mennessä kirjaamani kulut 3500 eli liikevoitoksi jää 18500 joka olettamani mukaan on veroilmotukseen merkattava verotettava tuloni,olenko oikeassa?
Näin on, kunhan kuluista kaikki ovat vähennyskelpoisia verotuksessa.
RJS kirjoitti: 2.Olen aloittanut yritystoiminnan huhtikuussa 2009 ja ajanut omalla henkilöautolla työajot,miten toimia km-korvauksien kanssa,kirjataanko km-korvaukset vain ja ainoastaan veroilmoitukseen vai kirjataanko ne myös tuloslaskelmaan kuluihin?
Yksinkertaisinta lienee tosiaan merkitä viralliset kilometrikorvaukset lisävähennyksenä veroilmoitukseesi.

RJS kirjoitti: 3.Ostin joulukuussa pakettiauton jolla ajan firman ajot kaikki n.90/10%,maksoin autosta 2500(alviton)merkataanko 2500 kuluina tuohon 3500 vai poistoina 25% tuosta 2500:nsta eli näin ollen 625 eli kulut kasvaa 3500+625=4125 eli näin ollen verotettava tulo pienenee,vai miten?
Kalustoon merkkaat auton koko alvittoman hinnan (eli 2500 €). Poistot tehdään siitä vasta tilinpäätöksessä erillisellä kirjauksella, jossa kalustotilin arvoa oikaistaan poiston määrällä.
RJS kirjoitti: 4.Miten toimia jatkossa pakettiauton kulujen ja km:ien kanssa?
Pakettiauto on siitä hyvä, että saat vähentää osan alveista vaikka ajaisit autolla myös yksityisajoja. Jos yrityksen ajoja on yli puolet, niin auto luetaan yrityksesi varallisuuteen ja voit vähentää siihen liittyvät kulut yrityksen kuluina kuittien mukaan.
RJS kirjoitti: 5.Olen maksanut ennakkoveroja 2500,ei luultavasti merkata mihinkään,ei edes veroilmotukseen?
Eivätkös nämä tule veroilmoituksella kohtaan "välittömät verot"?
Vastaa Viestiin