Hankinta omalla pankkikortilla

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
iGoinify
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Loka 2015, 19:27

Hankinta omalla pankkikortilla

Viesti Kirjoittaja iGoinify »

Hei,

toiminimen käyttöön tuli hommattua läppäri, ja kaupoille lähdettäessä unohdin yrityksen kortin kotia.
Maksoin kuitenkin hankinnan omalla kortillani, kuitit tallessa. Onko mitään mahdollisuutta siirtää hankintaa enää yrityksen puolelle?
Yksinkertainen kirjanpito, pienen toiminnan yritys (ei ALV-velvollinen). Enpä huomannut ajatella koko asiaa ennen kuin kotiin pääsin.
Läppärin hankinta oli ajankohtainen ja pakollinen, joten en voinut siirtää sitä enää myöhemmäksi.

Terveisin,
Uusi yrittäjä
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Hankinta omalla pankkikortilla

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Ammatinharjoittan ollessa kyseessä, kun tehty hankinta tulee elinkeinotoiminnan käyttöön ja kuitti on olemassa, ei ole merkitystä mistä tililtä tai kenen rahoilla hankinta on tehty. Kulu on vähennyskelpoinen, kunhan sitä käytetään elinkeinotoiminnassa (tässä tapauksessa ei siis tarvitse mitenkään siirtää yksityistaloudesta elinkeinotoiminnan piiriin, koska vaikka hankinta on tehty elinkeinonharjoittajan "henkilökohtaisella"* kortilla, ei tietokone ole missään vaiheessa kuulunut yksityistalouden piiriin).

*Lainausmerkeissä, koska toiminimen ollessa kyseessä, ei ole olemassa "yrityksen" ja "yrittäjän" rahoja, koska nämä eivät ole erilliset oikeussubjektit, vaan yksi ja sama taho. Ei ole siis juridisessa mielessä olemassa yritystä, vaan on yksityishenkilö joka harjoittaa elinkeinotoimintaa (ammatin- tai liikkeenhajoittaja). Yrittäjän rahat ovat yrityksen rahoja ja toisinpäin.

YHDENKERTAISESSA kirjanpidossa rahan lähdettä ei merkitä myöskään kirjanpitoon, vaan juoksevassa kirjanpidossahan näkyy käytännössä vain tulot ja kulut.
iGoinify
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Loka 2015, 19:27

Re: Hankinta omalla pankkikortilla

Viesti Kirjoittaja iGoinify »

Kiitokset vastauksestasi!

Eli kirjanpitoon aivan normaalisti hankinta, ja sitten yksityisnosto omalle tilille?
Vai kuinka tämä merkataan oikeaoppisesti, kun käytössä on selvästi kaksi eri tiliä.
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Hankinta omalla pankkikortilla

Viesti Kirjoittaja Uitto »

iGoinify kirjoitti:Kiitokset vastauksestasi!

Eli kirjanpitoon aivan normaalisti hankinta, ja sitten yksityisnosto omalle tilille?
Vai kuinka tämä merkataan oikeaoppisesti, kun käytössä on selvästi kaksi eri tiliä.
Ei se ole yksityisnosto vaan korvaus kuittia vastaan.

Aivan kuten isossakin yrityksessä voi työntekijä hakea tavaraa ja hänelle korvataan tämä kuittia vastaan.


Itse olen kahdenkertaisessa kirjanpidossa merkannut aina ostopäivälle oston ja laittanut sen ostovelkoihin, jonka olen kuitannut pois sitten kun olen siirtänyt firman tililtä rahat omalle tililleni. Asian voisi varmasti tehdä yksinkertaisemminkin, mutta kun hoidan lähestulkoon kaiken ostovelkojen kautta, niin tämä menee siinä samassa näin ja on mielestäni yksinkertaista. Firmahan on velkaa minulle.
Vastaa Viestiin