Ammatinharjoittajan kirjanpidosta ja ekasta tilinpäätöksestä

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
bazmeg
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 22:35

Ammatinharjoittajan kirjanpidosta ja ekasta tilinpäätöksestä

Viesti Kirjoittaja bazmeg »

Ensinnäkin kiitokset loistavasta foorumista kaikille - täältä lukien on jo moni epäselvä asia ratkennut, mutta vielä riittää mielessä useampikin seikka joihin tarvitsisi apuja.

Taustoja:
Olen ensimmäistä tilikauttaan lopetteleva sivutoiminen ammatinharjoittaja. Kirjanpidon olen hoitanut yhdenkertaisena taulukkolaskentaohjelmalla ja olen ALV-velvollinen. Ensimmäisen tilikauden aikana liikevaihtoa ei kertynyt yhtään, koska päivätyö työllisti huomattavasti oletettua enemmän (eikä tuore perheenlisäyskään ainakaan lisäaikaa sivutoimelle tuonut :) )

Liitteessä kuvakaappaus kirjanpidostani (josta editoitu piiloon tapahtumien selitteet).

Ensimmäinen kysymys koskee tuota ALV-palautusta. Sain nuo 2013 aikana kertyneet ALV-saamiset palautuksena tilille kuten kuuluukin. Olisiko tuo pitänyt merkitä tänne kirjanpitoon? Ja jos olisi, niin miten? Jos merkitsen sen tuloihin, niin ovatko palautukset liikevaihtoani josta maksan veroa?

Sitten tuloslaskelmasta:
- Mitä välittömät verot -kohtaan merkitään. Merkitsenkö sinne 0 € tulojen mukaan vai 793 € ennakkoveron mukaan (vai jotain muuta)?
- Entä miten menetellään poistojen kanssa? Menoissa on 975 € edestä kuluja tietokoneen, tulostimen yms hankkimiseksi. Voiko/kannattaako nämä merkitä tuloslaskelmassa poistoihin?
Liitteet
Kirjanpito.png
Kirjanpito.png (73.34 KiB) Katsottu 9858 kertaa