Kysymyksiä toiminimeen liittyen

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
Mihju
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 18:04

Kysymyksiä toiminimeen liittyen

Viesti Kirjoittaja Mihju »

Kyselin jo aikaisemmin, mutta en löytänyt ketjua enää?
Apua tarvitsisin, niin arvostaisin jos joku osaisi auttaa..
eli yhdenkertainen kirjanpito, ammatinharjoittaja

1. Toiminimellä tehtävien työjuttujen tulot tulevat yksityistilille. Onko yrityksellä pakollista olla oma tili, josta yrityksen täytyisi maksaa ennakkoverot, alvit ja kulut yms vai voivatko ne olla ihan yksityistilillä? Vaikuttaako tämä jotenkin kirjanpitoon, tilinpäätökseen tai etenkin onko tällä jotain vaikutusta verotettavaan summaan tai verotukseen? Olen ymmärtänyt, että toiminimessä ns. omia ja yrityksen rahoja ei eritellä varsinaisesti, kuten ei veroilmoituksellakaan "omia nostoja" tms.?

2. Maksuperusteinen kirjanpito. Palvelu tehty joulukuussa 2013, maksu tullut asiakkaalta tammikuussa 2014? Merkitäänkö vasta vuoden 2014 kirjanpitoon ja maksetaan verot ja alvit vasta vuoden 2014 verotuksessa? Vaikuttaako tämä eri vuonna tehty palvelu ja maksu kirjanpitoon/tilinpäätökseen tai verotukseen?

3. Yrityksellä pääasiassa seuraavia kuluja, kysymys kuuluu saako vähentää verotuksessa:
- Postimerkit ja postipakettimaksut, kun tuotteita on lähetetty asiakkaille
- Domain (.fi/.com)
- Laitteiden tarvikkeet, tulostin yms
- Kopiopaperi tulostamiseen yms.
- Nettisivutila (markkinointi/piirustusten toimitus)
Saako näistä vähentää ALV:n kausiveroilmoituksessa ja alvittoman osuuden "Muut kulut"-kohdassa vai kuuluuko näistä jokin eri kohtaan?

4. Asiakkaalta laskutettaviin hintoihin sisältynyt matkakulut kun käyty tekemässä työ asiakkaan luona. Annettu siis kokonaishinta mikä sisältää työn, matkat ja muut. Voinko vähentää näistä matkoista aiheutuneet kulut verotuksessa ns. lisävähennyksenä (yksityisauto ja yksityisajojen osuus on yli 50%).

5. Olen kuullut, että matkakorvauksiin tms. on tulossa tai on tullut jokin porrastus eli yli 15tkm vuodessa ajavien korvaus pudotetaan n. puoleen nykyisestä. Onko tällainen jo olemassa tai milloin tällainen tulee? tietoa?

6. Pankissa ollut ns. tuottotilillä rahaa, josta pankki maksaa korkoa. Tästä mennyt korkotulosta mennyt automaattisesti lähdevero 30%. Täytyykö tämä ilmoittaa jossain kohdassa veroilmoituksessa vai meneekö tämä automaattisesti esim. esitäytettyyn veroilmoitukseen? Kyseessä yksityistili

Olisin kiitollinen jos joku osaisi vastata edes niihin joihin tietää vastauksen, se auttaisi suuresti!
Uskon, että tässä on paljon sellaisia kysymyksiä joita moni muukin pohtii..
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kysymyksiä toiminimeen liittyen

Viesti Kirjoittaja Andy »

1. Laki ei pakota käyttämään erillistä pankkitiliä, mutta sellaisen hankkiminen helpottaa kirjanpitotyötä.

2. Maksuperusteisessa kirjanpidossa tapahtumat merkitään niiden maksupäivän perusteella, eli 2014 olisi vastaus tässä tapauksessa.

3. Liiketoiminnan muihin kuluihin menisivät tosiaan. Kalliimmat laitteet (esim yli 850 € arvoiset) kalustoon.

4. Voit vähentää työajoistasi koituneet kilometrit lisävähennyksenä veroilmoituksella.

5. Käsittääkseni tämä porrastus jäädytettiin toistaiseksi.

6. Lähdeverollisilla pankkitileillä olevia varoja ei tarvitse ilmoittaa veroilmoituksella.
Mihju
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 18:04

Re: Kysymyksiä toiminimeen liittyen

Viesti Kirjoittaja Mihju »

Kiitos Andy!

2. Täytyykö seuraavalle vuodelle siirtyvät maksut ilmoittaa veroilmoituksella vai ilmoitetaanko tästä vasta siis 2014 verotuksessa? Täytyykö tämä vasta 2014 maksettu ilmoittaa kohdassa esim Varallisuuslaskelmassa "Myyntisaamiset" tai muussa kohdassa?

5. Eli onko lisävähennys viime vuonna 0,45e/km ilman kilometrirajoja? Tänä vuonna 0,43e/km ilman rajoja?

6. Tarkoitin, että korkotuloako ei tarvitse ilmoittaa siis missään kun tästä on mennyt jo Lähdevero? Näkyykö tämä korkotulo tai maksettu lähdevero esim. esitäytetyllä henkilökohtaisella veroilmoituksella?

Lisäkysymys 1. Sellainen kysymys, että esim. yritykselle ostettu tulostin jota käytetään yritystoiminnassa laskujen yms tulostukseen. Ostettu 2011 ja vähennetty tuolloin verotuksessa, täytyykö tällainen merkitä varallisuuslaskelmaan johonkin kohtaan. En löydä oikein kohtaa mihin se sopisi, eihän se vaihto-omaisuuttakaan ole? Koneet ja kalusto kohtaan menee ainoastaan poistamaton hankintameno..

Lisäkysymys 2. Rahoitusomaisuudesta. Monessa kohdassa lukee ei pankkitalletuksia (Rahat (käteisvarat, ei pankkitalletuksia)) ja Muu rahoitusomaisuus (ei pankkitalletuksia). Varallisuuslaskelmaan ei merkitä "yrityksen" rahoja, nehän ilmenevät jo tuloksesta? Käteisvaroista sanotaan kuitenkin näin:

714 Rahat (käteisvarat, ei pankkitalletuksia)
Liike- ja ammattitoimintaan liittyvät käteiset kassavarat. Verovapaita tai lähdeverolain alaisia talletuksia ei merkitä varoihin veroilmoituksella.
Eli käteisenä saatujen maksujen käteisvarat?

Ammatinharjoittaja, yhdenkertainen kirjanpito kysymyksessä ja olen ymmärtänyt, että tässä tapauksessa yrityksen ja ns. henkilökohtaisia rahoja ei tarvitse eritellä. Olenko ymmärtänyt väärin eli käteisvarat mitä ammatinharjoittamisesta on saatu täytyisi kuitenkin laittaa tuohon vaikka ns. tilisiirtoina saatuja ei lasketa tähän?

Lisäkysymys 3.
745 Rahoitusomaisuusarvopaperit
Erittele lomakkeella 8B käyttö- ja rahoitusomaisuuteen kuuluvat arvopaperit. Vertaile käyttöomaisuuteen ja rahoitusomaisuuteen kuuluvien arvopapereiden tuloverotuksessa poistamatta olevaa hankintamenoa ja vertailuarvoa.

Miten voin eritellä mitkä esim. sijoitusrahastoon tehdyt sijoitukset ovat henkilökohtaisia ja mitkä yrityksen?! Tarkoitetaanko tässä edestätä..
Vastaa Viestiin