Vähäinen oma käyttö?

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
maria
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Helmi 2014, 20:21

Vähäinen oma käyttö?

Viesti Kirjoittaja maria »

Hei!

Olen ammatinharjoittaja ja teen yhdenkertaista kirjanpitoa.

Kysymys koskee omaa käyttöä puhelimen ja laajakaistan suhteen.

Viime vuonna minulla oli kirjanpitäjä, joka laski laajakaistan (5 eur/kk) ja puhelinlaskun (n 15eur/kk) kokonaan yrityksen kuluiksi ja ALV vähennettiin myös kokonaan. Hän sanoi että laitetaan kokonaan kun on niin vähän.

Nyt teen tänä vuonna itse, ja mietin menikö tuo ihan oiken. Laajakaistan käyttö on noin 60% yritys ja 40% yksityinen, puhelin on varmaan 20% yritys ja 80% yksityinen (puhelimen lasku on pakettimaksu)

Olen lukenut, että vähäinen oma käyttö on verotonta (http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhte ... kay(10707))

Tarkoittaako, että koska, jos lasken oman käytön osuuden puhelimesta ja laajakaistasta yhteen koko vuodelle, mikä olisi noin 72 euroa, ja tämä jää sen oman vähäisen käytön rajan alle (850eur) vuodessa, voin ottaa huoletta puhelin ja laajakaistalaskun kokonaisuudessaan kuluiksi ja ALV laskuun yritykselle?
maria
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Helmi 2014, 20:21

Re: Vähäinen oma käyttö?

Viesti Kirjoittaja maria »

Hei!

Vastaan nyt itse, soitin äsken verottajalle, ja jos minä oikein ymmärsin, niin tämä yksityiskäytön osuus pitäis joka tapauksessa laskea joko heti yrityksen kuluissa pois, tai sitten viimeistään veroilmoituksessa.

Tätä puhelinetua en vielä ymmärtänyt, mutta luulisin että jos yksityiskäyttö menee yli sen 20 euron kk, sitten sitä jotenkin sovelletaan, mutta koska minulla on tää paketti ja kulut on vaan se 15 eur, ei mun tarvitse sitä hautoa.. (korjatkaa joku ihmeessä jos oon väärässä)

Mutta herra puhelimessa sanoi, että koska on niin pienestä summasta kyse, ei sitä tarvitse korjata viimevuodelta.

En vaan tajua vielä sitä yhteyttä vähäisen oman käytön osalta, mutta ehkä siksi koska siinä ei ole mitään yhteyttä yrityksen kuluihin, vaan on kyse vaan verotuksesta?

Kiitos kuitenkin kaikille jotka mietti asiaa
Vastaa Viestiin