ennen toiminimeä hankittujen materiaalien siirto

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
RuRi
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Tammi 2014, 18:01

ennen toiminimeä hankittujen materiaalien siirto

Viesti Kirjoittaja RuRi »

Aloittavalla yrittäjällä olisi muutama kysymys. :oops:
1. Tein ennen toiminimen perustamista harrastuksena samoja juttuja, joten minulla on nyt suuri määrä materiaaleja ja tarvikkeita varastossa. Kuinka nämä siirretään yrityksen nimeen? Pidän siis yhdenkertaista kirjanpitoa.
2. Olen tilannut omalla luottokortillani ulkomailta materiaalia toiminimen käyttöön, mutta mille päivällä nämä kuuluu kirjata? Tehdäänkö kirjaus sille päivälle, kun maksan luottokorttilaskun vai sille, mikä luottokortin tiedoissa tapahtumapäivänä näkyy? Ja mitä käytän tapahtumasta tositteena?
3. Toimin aluksi ainakin ainoastaan ennakkolaskuperiaatteella. Miten toimin silloin, jos lasku jätetäänkin maksamatta ja tilaus raukeaa? Kirjoitetaanko laskuun vaan selite asiasta ja säilytetään siellä omassa laskunumeron mukaisessa kohdassaan mapissa?