Ammatinharjoittajan tuloslaskelma

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
Tarzan
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Tammi 2014, 11:17

Ammatinharjoittajan tuloslaskelma

Viesti Kirjoittaja Tarzan »

Ensimmäiset kuusi kuukautta yrittäjänä takana ja ensimmäinen tuloslaskelma tuottaa päänvaivaa, vaikka taloushallintoa olenkin opiskellut. Jospa joku ystävällinen voisi auttaa... Toiminta on vähäistä ja mukana on myös hoivapalvelua, joten en ole vielä alv-velvollinen. Teen kirjanpidon yhdenkertaisena näin alkuvaiheessa.

1. Olen tekemässä tuloslaskelmaa ammatinharjoittajan tuloslaskelmakaavan mukaan. Ammatista saaduista tuotoista olen vähentänyt tarvikeostot (vähentänyt tarvikeostojen summasta vuodenvaihteen varaston arvon). Sitten olen vähentänyt muut kulut. Toiminta on niin pientä, että tässä vaiheessa ollaan vähän miinuksella. Mutta sitten... VEROT. ???
Toiseksi alimmalle riville ennen tilikauden voittoa/tappiota pitäisi merkitä verot. Tarkoittaako tämä jotain arvioitua, laskennallista määrää vaiko sitä todellista ennakkoverojen määrää, jonka olen maksanut (muutama satanen)?Vai voiko tuon verot-rivin jättää kokonaan pois, kun tulos menee joka tapauksessa tappion puolelle? Jos en laita noita veroja, tulos on vähän tappiolla, veroja jos jotain laittaa, niin sitten useamman satasen miinuksella.

Toiminta on todellakin ollut vasta niin pientä (ei kalustoa ym.), että tuloslaskelma olisi jotain tämäntyylistä:
TUOTOT
Tuotot ammatista 3500
KULUT
Aineet, tarvikkeet ja tavarat
tilikauden alussa 0
ostot tilikauden aikana 1000
tilikauden lopussa 300 700
Muut vakinaiset kulut 3100
Verot ?????
TILIKAUDEN TULOS -300???

Mitä siis teen tuon Verot-rivin kanssa? (Laitoin vihreällä noita tuloslaskelman lukuja, kun en saanut tähän laitettua lukuja sarakkeisiin... jotta erottuisivat varaston arvosta ym. välisummista.)

2. Toinen kysymys koskee vaihto-omaisuutta. Olen käsityöläinen ja ostot ovat tarvikkeita, joista teen tuotteita. Mitä tarkoittaa "Vähäinen vaihto-omaisuus", jonka voi merkitä kokonaisuudessaan tilikauden menoksi? Onko siihen jokin tarkka euroraja vai onko tapauskohtaista? Olen kyllä laskenut sentilleen vuodenvaihteen varaston arvon varmuuden vuoksi ja käyttänyt lukua noissa laskelmissa.

Valtavasti kiitoksia hänelle ken minua auttaa. Mietin näitä myös öisin, mutta kuten arvaatte, näillä tuloilla ei vielä voi palkata kirjanpitäjää. Varsinkin kun tähän saakka ei ole ollut mitään ongelmia.
Kiitollisena... Uneton Tarzan
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Ammatinharjoittajan tuloslaskelma

Viesti Kirjoittaja myokymia »

1) Usein verot kirjataan suoriteperusteisesti, eli niihin lasketaan tilikauden tuloksen mukaan verojaksotus. Esim jos tulos 10000 josta verot 1000 ja ennakoita maksettu 700 kirjataan veroihin vielä 300 jotta saadaan verot täsmäämään todellisuuden kanssa.

Sinun tapauksessasi veroihin kirjattaisiin - muutama satanen, jotta nyt tuloslaskelmalla näkyvät ennakkoverot ja tilikauden verojaksotus on +/- 0 eli niillä ei olisi tulosvaikutusta (ja tuo summa saamisiin, koska verottajahan palauttaa liikaa maksetut ennakot)

2) Tämä kysymys sopisi ehkä paremmin filosofeille. Yksikään oikeusaste, lainsäätäjä tai verottaja ei ole käsittääkseni kyennyt/halunnut määritellä vähäistä yleisellä tasolla. Käytännössä vähäisen määritteleminen jää siis sinulle. Jos ajatellaan vaikka jonkin ison julkisen yhteisön kirjanpitoa (joista en tiedä yhtään mitään), eiköhän siellä katsota että esim parinkymmentuhannen erät ovat aika vähäistä. Koska kirjanpitolain 5 luku 6 § ei ota mitään kantaa yritysten kokoon, myös vähäisen euromääräinen raja tulee olla kaikille yrityksille tällöin sama (joskin tiedän että monen mielestä vähäinen pitäisi määritellä yhtiön kokoon nähden, mutta tälle näkemykselle en ole laista löytänyt mitään tukea).
Tarzan
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Tammi 2014, 11:17

Re: Ammatinharjoittajan tuloslaskelma

Viesti Kirjoittaja Tarzan »

Voi ei, miten noin hyvä vastaus voi mennä yli hilseen... :( Pitääköhän palata taas koulun penkille. Nolottaa.
Eli voitko vielä vääntää rautalangasta tuon äskeisen... Laitanko siis verot-kohtaan maksamieni ennakoiden määrän? Yhdenkertainen kirjanpito on mulle vierasta ja tällä puolen vuoden kokemuksella taidan siirtyä pian kahdenkertaiseen, kun se on selkämpää!
Jotenkin tuntuu, että viime päivinä ei ole aivot toimineet ollenkaan. Pitäisi kai joskus myös ulkoilla...
ammatinharjoittaja
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Tammi 2014, 17:48

Re: Ammatinharjoittajan tuloslaskelma

Viesti Kirjoittaja ammatinharjoittaja »

Tuloslaskelman Verot-riville panet ennakkoverot, jotka olet maksanut tilikauden aikana. (Jos sinulla olisi esim. osakeyhtiö, tuloslaskelmaan merkittäisiin oikea veromäärä, on se sitten suurempi tai pienempi kuin ennakkoveroina maksettu.)

Toinen kysymyksesi on vaikeampi enkä tiedä, onko sinun parempi kirjata koko 1000 euroa tilikauden kuluiksi vai kirjata 700 euroa kuluiksi ja loput 300 aktivoida seuraavan tilikauden kuluiksi. 300 euroa on pienehkö summana, mutta toisaalta se on 30% ostetuista tarvikkeista eli siinä mielessä paljon.

Tee jollain tavalla ja toivo, että tulee verotarkastus. :) Sitten saat ehkä tietää, kummalla tavalla pitäisi tehdä, ja voit kertoa meille muillekin. Tai toivokaamme, että tälle sivulle eksyy joku, joka tietää.

Omassa kirjanpidossani 10 vuoden aikana ei ole sattunut tulemaan vastaan tätä ongelmaa. Minulla on iso kasa kirjoja tässä pöydällä, koska teen paraikaa blogia ammatinharjoittajan kirjanpidosta ja ainakaan noista kirjoista ei ollut apua tuohon kysymykseen. (Salin: Liikkeen- ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirja, Lindfors: Kirjanpito käytännönläheisesti, Tomperi: Käytännön kirjanpito, Leppiniemi: Pieni kirjanpitovelvollinen...) Blogissani http://kirjanpitoja.blogspot.fi/ näet kirjanpidon, tuloslaskelman ja veroilmoituksen sellaisena, kuin se on kaltaisellani ammatinharjoittajalla.

Kirjanpitolautakunnan poistoyleisohjeen luvussa 2.7 käsitellään sitä, mikä on vähäarvoinen hankinta pysyvien vastaavien kohdalla. Siinäkään asiassa ratkaisu ei ole yksioikoinen. http://ktm.elinar.fi/ktm/fin/kirjanpi.n ... enDocument
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Ammatinharjoittajan tuloslaskelma

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

ammatinharjoittaja kirjoitti:Tuloslaskelman Verot-riville panet ennakkoverot, jotka olet maksanut tilikauden aikana. (Jos sinulla olisi esim. osakeyhtiö, tuloslaskelmaan merkittäisiin oikea veromäärä, on se sitten suurempi tai pienempi kuin ennakkoveroina maksettu.)
Tämä oli juuri se, mitä itsekin olin ajatellut alussa: tuloslaskelman Verot-riville maksetut ennakkoverot, ja sama määrä 5-lomakkeen kohtaan 365 (välittömät verot). Toisaalta on olemassa tilanteita, joissa tämä ei ole mitenkään mahdollista. Minulla on esim. vuokratuloa (ei toiminimeen liittyvää, siis henkilökohtaista vuokratuloa), joten maksettavat ennakkoveroni sisältää sekä vuokratuloveron että toiminimen välittömät verot. En pysty siis millään tavalla erottelemaan niitä ja sen takia maksan ennakkoveroja henkilökohtaiselta tililtä eikä toiminimen tililtä.

Soitin verotoimistolle ja he antoivat ymmärtää, että tuloslaskelmaan ei oikeastaan tarvitse laittaa verot-riviä ollenkaan, ja 5-lomakkeen kohtaan 365 pitää laittaa ennakkoverojen arvio käyttämällä verottajan veroprosenttilaskurin (ohjeita löysin täältä, kohta Miten toiminimen ennakkovero lasketaan?). Jotenkin ymmärsin niin, että ne ei oikeastaan käytä noita lukuja verojen laskemisessa, vaan katsovat liikevaihtoa, kuluja ym.

Ammatinharjoittaja: kävin lukemassa blogiasi, tosi mielenkiintoinen, kiitos kun jaat! Yritin kommentoida, kun olisi pari kysymystä, mutta ilmeisesti on jonkunlainen bugi julkaisujärjestelmässä, sillä kommenttini eivät mene millään tavalla läpi.
ammatinharjoittaja
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Tammi 2014, 17:48

Re: Ammatinharjoittajan tuloslaskelma

Viesti Kirjoittaja ammatinharjoittaja »

Siellä blogissa jokin nyt mättää. Toivottavasti korjaantuu.
Tarzan
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Tammi 2014, 11:17

Re: Ammatinharjoittajan tuloslaskelma

Viesti Kirjoittaja Tarzan »

:D :D :D Sydämelliset kiitokseni näistä! Näin sitä ajattelinkin, mutta menin jotenkin sekaisin termiviidakossa. Nyt ei ole ihmisellä huolen häivää... kiitos, kiitos, kiitos!
Vastaa Viestiin