Onko vessapaperirulla käyttöomaisuutta?

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
murffinsi
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Maalis 2012, 15:12

Onko vessapaperirulla käyttöomaisuutta?

Viesti Kirjoittaja murffinsi »

Tervehdys!

Ymmärsin, että yhdenkertaista kirjanpitoa pitävän ammatinharjoittajan täytyy tehdä tilinpäätökseen luettelot käyttö- ja vaihtoomaisuudesta, vaikkei siis tasetta tarvitsekaan tehdä.

Tämähän käy. Mutta onko niin, että käyttöomaisuutta ovat esimerkiksi kaikki toimistotarvikkeet, vaikka olisivat maksaneet miten vähän? Vai onko käyttöomaisuutta vain pienhankintaa kalliimpi kama (jota minulla ei ole ollenkaan).

Voin toki listata "käyttöomaisuuteni" tilinpäätökseen tyyliin wc-paperirullapaketti, liimapuikko, nitomakoneen niitit jne. Mutta jos verottaja ei tätä edellytä, voisin säästää omaa aikaani, ja jättää em. listan tekemättä.

Eli - mikä on käyttöomaisuutta? Kiitos avusta!

M.

ps. Puljuni on sangen pieni, laskutus korkeintaan 60 000 ja verotettava tulo 40 000 e/v luokkaa. Kiinnostaakohan näin pieni firma esim. verotarkastajia? Ihan mielenkiinnosta vain kyselen. Tuloslaskelma on kyllä oikein laskettu, mutta en välttämättä ole perillä kaikista kirjaamiseen liittyvistä teknisistä vaatimuksista.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Onko vessapaperirulla käyttöomaisuutta?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Käyttöomaisuudella viitataan tässä tapauksessa sellaisiin hyödykkeisiin jotka tuottavat tuloa useampana vuotena. Pienet hankinnat kuten luettelemasi toimistotarvikkeet eivät kuulu käyttöomaisuuteen ja ne vähennetään suoraan tilikauden kuluina.

Milloin sitten kyse olisi käyttöomaisuudesta? Hieman yksinkertaistaen: jos tavara tuottaa firmalle tuloa yli 3 vuoden ajan. Alle 850 € arvoiset hankinnat saa kirjata kuitenkin suoraan kuluksi pienhankintoihin, vaikka niiden käyttöikä olisikin yli kolme vuotta.
murffinsi
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Maalis 2012, 15:12

Re: Onko vessapaperirulla käyttöomaisuutta?

Viesti Kirjoittaja murffinsi »

Moi!

Kiitos Andy tiedosta! :) Ja hyvää kesää!

M
Andy kirjoitti:Hei!

Käyttöomaisuudella viitataan tässä tapauksessa sellaisiin hyödykkeisiin jotka tuottavat tuloa useampana vuotena. Pienet hankinnat kuten luettelemasi toimistotarvikkeet eivät kuulu käyttöomaisuuteen ja ne vähennetään suoraan tilikauden kuluina.

Milloin sitten kyse olisi käyttöomaisuudesta? Hieman yksinkertaistaen: jos tavara tuottaa firmalle tuloa yli 3 vuoden ajan. Alle 850 € arvoiset hankinnat saa kirjata kuitenkin suoraan kuluksi pienhankintoihin, vaikka niiden käyttöikä olisikin yli kolme vuotta.
Vastaa Viestiin